طرز تهیه کیک یزدی با ماست بازاری در خانه با پف عالی

به گزارش کلوب فارسی، کیک یزدی همان طور که از نامش بر می آید خاستگاهش به شهر یزد می رسد. کافی است در کوچه پس کوچه های این شهر قدم بزنید تا از عطر آن مدهوش شوید. بانوان این شهر خشتی در ایام عزاداری برای تقویت قوای بدنی صاحب عزا این کیک را با روش سنتی می پزند. آن ها در تهیه این کیک به روش سنتی از ماست استفاده می نمایند اما در شهرهای دیگر آن را با آب و شیر هم می پزند. در مطالب قبلی طرز تهیه شیرینی قطاب را از این شهر سنتی آنالیز کردیم حال نوبت به طرز تهیه کیک یزدی با ماست می رسد.

طرز تهیه کیک یزدی با ماست بازاری در خانه با پف عالی

مواد لازم برای تهیه کیک یزدی با ماست

  • آرد سفید 300 گرم
  • تخم مرغ سه عدد
  • شکر 200 گرم
  • ماست غلیظ 150 گرم
  • روغن مایع 175 گرم
  • عسل یک قاشق غذاخوری
  • بیکینگ پودر یک قاشق غذاخوری
  • گلاب سه قاشق غذاخوری
  • پودر هل دو قاشق غذاخوری
  • پودر پسته برای تزئین

طرز تهیه کیک یزدی با ماست

1. مخلوط خامه ای آماده کنید

برای آماده کردن مخلوط خامه ای در طرز تهیه کیک یزدی با ماست احتیاج است تخم مرغ ها را نیم ساعت قبل از یخچال بیرون بیاورید تا به دمای محیط برسد. سپس تخم مرغ ها را در یک کاسه بشکنید و با هم زن خوب بزنید. این هم زدن را باید تا جایی ادامه بدهید که تخم مرغ ها کامل یک دست شوند. حال شکر را کم کم به تخم مرغ ها اضافه و مجدد به هم زدن ادامه دهید. حال که مخلوط خامه ای آماده شد، روغن مایع را هم با آن ها خوب مخلوط کنید. روغن مایع را به میزان بریزید؛ چراکه میزان اضافه آن از بالا آمدن کیک جلوگیری خواهد نمود. طرز تهیه کیک یزدی با شیر را هم می توانید امتحان کنید.

2. ماست را اضافه کنید

در دومین مرحله از طرز تهیه کیک یزدی با ماست نوبت به اضافه کردن ماست غلیظ بازاری می رسد. ماست را اضافه کنید و تا یک دست شدن مایع آن را برای پنج تا شش دقیقه هم بزنید. در ادامه گلاب، هل و عسل را هم اضافه نموده و مجدد هم بزنید تا مایه کیک یزدی تان آماده گردد. ناگفته نماند میزان هل و گلاب کاملا اختیاری است و به ذائقه شما بستگی دارد.

3. آرد و بیکینگ پودر را اضافه کنید

در سومین مرحله از طرز تهیه کیک یزدی با ماست باید آرد و بیکینگ پودر را سه بار با یکدیگر الک کنید تا حباب های اضافی آن گرفته گردد. از سویی دیگر این کار مایه کیک تان را منسجم و یک دست تر خواهد نمود. حال آرد آماده است که به مایه کیک یزدی اضافه گردد. آن را به تدریج اضافه و آرام مخلوط شان کنید. مهم نیست این کار چقدر طول می کشد اما مایه کیک تان باید یک دست باشد.

4. مایه را داخل قالب بریزید

در این مرحله از تهیه کیک نباید فرصت را از دست بدهید پس فر را با دمای 200 درجه سانتی گراد روشن کنید تا گرم گردد. به سراغ مافین بروید و داخل آن ها کپسول یا کاغذ مخصوص کیک یزدی بیندازید. مایه را با یاری قاشق داخل قالب ها بریزید. وسط هر کدام از قالب ها را با قاشق سوراخ کنید و روی آن ها کنجد بپاشید. بهتر است قالب ها را تا نیمه پر کنید تا به هنگام پخت در فر از آن بیرون نزد. طرز تهیه کیک یزدی با آب را هم می توانید در روزهای تعطیل تان امتحان کنید.

5. قالب را داخل فر بگذارید

در آخرین مرحله از طرز تهیه کیک یزدی با ماست، قالب را داخل فر از قبل گرم شده با دمای 200 درجه سانتی گراد بگذارید تا در مدت ده دقیقه کامل پخته و پف کند. بعد از گذشت 10 دقیقه دمای فر را روی 180 درجه سانتی گراد تنظیم کنید. اجازه دهید کیک ها 10 دقیقه دیگر هم در فر بمانند تا خوب طلایی شوند. قالب را بیرون بیاورید و بعد از خنک شدن شان، کیک ها را در ظرف موردنظر بچینید و روی آن ها را با پودر پسته تزئین کنید.

کیک یزدی یکی از سنتی ترین کیک های ایران محسوب می گردد.

نکات تکمیلی برای پخت بهتر کیک یزدی

کیک یزدی را مانند کیک های اسفنجی به راحتی می توان در منزل به روش بازاری تهیه کرد. بهتر آن است هنگام پخت نکاتی را مدنظر داشت که در قالب پرسش و پاسخی کوتاه در ادامه به آن اشاره نموده ایم.

چرا کاپ کیک ها پف نمی کند؟

مهم ترین دلیلی که برای پف نکردن کیک ها می توان بیان نمود استفاده بیبش از حد روغن در مایه کیک است. از سویی قالب ها را نباید چرب کرد چرا که روغن به داخل مایه کیک نفوذ نموده و مانع پف کردن کیک ها می گردد. در آخر هنگام پخت در فر را باز نکنید. با این کار کیک ها بالا نمی آیند.

در پخت کیک یزدی چه نکاتی را باید رعایت کرد؟

مواد لازم را طبق دستور و به همان میزان تهیه کنید. بیش از حد یا کمتر از زمان گفته شده مواد را مخلوط نکنید؛ چرا که نتیجه بالعکس در روند کارتان دارد. مواد را طبق ترتیب گفته شده به ظرف اضافه کنید. بهتر است تخم مرغ و کره حتما قبل از استفاده به دمای محیط برسند. دمای فر را زیاد نکنید که باعث نفوذ چربی به کیک ها می گردد. در نتیجه پف نخواهند کرد.

با چه روش های دیگری می توان کیک یزدی را پخت؟

از آن جا که مواد کیک و روش تهیه آن شبیه به کیک اسفنجی است به راحتی می توان آن را در توستر یا قابلمه هم پخت. پس به کتاب کاله سر بزنید تا طرز تهیه کیک اسفنجی در قابلمه و طرز تهیه کیک اسفنجی در توستر را بخوانید.

چه قالبی مناسب پخت کیک های یزدی است؟

برای تهیه کیک یزدی مهم نیست در دستورتان از ماست یا شیر استفاده می کنید اما قالبی که برای گذاشتن در فر از آن استفاده می کنید بسیار مهم است. پس از قالب های نچسب بهره ببرید و از چرب کردن آن ها هم به شدت خودداری کنید تا روغن در کیک ها نفوذ نکند. تنها می توانید از کاغذ روغنی بهره ببرید.

نحوه سرو و تزئین کیک یزدی چگونه است؟

کیک یزدی را به راحتی می توانید با خلال بادام، خلال پسته، کنجد، گل محمدی، سس شکلاتی و خامه تزئین کنید. از سویی در کنار کیک های خوشمزه یزدی می توانید در فصل تابستان با شربت آلبالو و در فصل زمستان با قهوه یونانی سرو کنید.

منبع: کتاب کاله
انتشار: 22 مرداد 1402 بروزرسانی: 22 مرداد 1402 گردآورنده: facloob.ir شناسه مطلب: 422

به "طرز تهیه کیک یزدی با ماست بازاری در خانه با پف عالی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه کیک یزدی با ماست بازاری در خانه با پف عالی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید