آفتاب سوختگی و روش های درمان آن

به گزارش کلوب فارسی، از قدیم گفته اند که علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد و حالا ماجرای آفتاب سوختگی نیز از همین قرار است! اگر قبل از بیرون رفتن از خانه، به فکر استفاده از ضد آفتاب باشید هیچ گاه به درمان آفتاب سوختگی احتیاج نخواهید داشت.

آفتاب سوختگی و روش های درمان آن

برای همه ما پیش آمده است که استفاده از ضد آفتاب را پشت گوش انداختیم و یک آفتاب سوختگی فاجعه بار، شیرینی یک سرگرمی تابستانی را به کام مان تلخ نموده است! اگر شما نیز درگیر آفتاب سوختگی و در پی یک راه ساده برای درمان آفتاب سوختگی هستید مطالعه این مقاله را از دست ندهید.

آفتاب سوختگی، چه علائمی دارد؟

قبل از آنکه به سراغ راه های درمان آفتاب سوختگی باشیم، ابتدا باید مطمئن شویم که آیا درگیر آفتاب سوختگی، شده ایم یا نه !؟ …. شدت این عارضه به عواملی مثل اندازه زمان زیر آفتاب بودن، شدت تابش آفتاب و گرمای هوا و …. بستگی دارد.

علائم آفتاب سوختگی

  1. تاول پوستی
  2. کم آبی بدن
  3. عدم تعادل الکترولیت بدن
  4. تب و لرز
  5. استفراغ و تهوع
  6. غش و ضعف
  7. سوزش پوست
  8. عفونت
  9. درد و حساسیت

10 راه چاره فوری برای درمان آفتاب سوختگی

از قلم نیاندازید که درمان های خانگی آفتاب سوختگی تنها برای عارضه های میانه، مناسب هستند و اگر شدت آفتاب سوختگی شما شدید است باید برای درمان، به پزشک متخصص، مراجعه کنید.

خیساندن پوست در شیر

با توجه به اینکه شیر، چربی و اندازه ph مناسبی برای درمان آفتاب سوختگی دارد می توانید از آن برای سوختگی پوست در اثر تابش خورشید بهره ببرید. برای اینکار باید یک حوله تمیز را به شیر آغشته کنید و سپس حوله خیس را به آرامی در نقاطی پوست تان که آفتاب سوخته شده است بگذارید. این کار، منجر به ایجاد یک لایه پروتئینی روی پوست شما می گردد و به ترمیم پوست آسیب دیده یاری می نماید.

مصرف مایعات

زمانی که پوست شما در اثر تابش شدید خورشید سوخته است، اندازه زیادی الترولیت، از دست داده اید. برای جبران منابع از دست رفته باید مصرف مایعات مثل آب و آبمیوه های طبیعی را افزایش دهید تا سرعت بازیابی الترولیت های از دست رفته افزایش پیدا کند. خوردن میوه های تابستانی آبدار مثل هندوانه، طالبی نیز می تواند تا حد زیادی به اندازه الترولیت از دست رفته بدن شما تعادل بخشد.

خنک کردن پوست

مهم ترین کاری که بعد از روبرو شدن با آفتاب سوختگی، باید انجام دهید خنک کردن پوست تان است. برای این کار می توانید از کمپرس سرد، حوله خیس خنک، استحمام با آب خنک، بهره ببرید. شستن محل آسیب دیده با آب سرد در محل استریل نیز برای درمان سریع آفتاب سوختگی، ایده خوبی است که می توانید از آن بهره ببرید.

چای بابونه

چای بابونه، یکی از برترین تسکین دهنده های طبیعی است که برای درمان آفتاب سوختگی نیز کاربرد دارد. برای استفاده از چای بابونه جهت درمان آفتاب سوختگی باید ابتدا آن را دم کنید و پس از خنک شدن بابونه، یک دستمال تمیز را به چای بابونه آغشته کنید و روی محل آفتاب سوختگی قرار دهید. با این کار، در کوتاه ترین زمان ممکن، التهاب محل آسیب شما کاهش پیدا نموده و روند ترمیم آفتاب سوختگی، سریع می گردد.

پوشیدن لباس نخی

از قلم نیاندازید که بعد از آفتاب سوختگی، پوست شما احتیاج به تنفس راحت، برای ترمیم و بازسازی دارد و در این شرایط، پوشیدن لباس های نخی و گشاد بدن آستین بلند برای ایجاد موقعیت بهتر جهت التیام پوست آسیب دیده، واجب است. بهتر است که در این موقعیت از پوشیدن لباس های حساسیت زا خودداری کنید چون پوست شما بس از آفتاب سوختگی، حساسیت بیشتری دارد و برترین انتخاب برای این دوران، لباس های پنبه ای و نخی است.

روغن کنجد

به جرئت می توان، از روغن کنجد به عنوان معجزه درمان های سنتی آفتاب سوختگی نام برد، اگر به صورت منظم از روغن کنجد پس از آفتاب سوختگی، بهره ببرید در مدت زمان کوتاهی تمامی عوارض ناشی از آفتاب سوختگی پوست تان، ناپدید خواهند شد. برای این کار، فقط کافی است که هر روز اندازه کمی از روغن کنجد را روی سوختگی بمالید و محل آسیب را برای تنفس راحت تر، باز بگذارید.

نترکاندن تاول ها

ترکاندن تاول های پوست، بزرگ ترین اشتباهی که می توانید بعد از آفتاب سوختگی انجام دهید! … از قلم نیاندازید که ترکاندن تاول های آفتاب سوختگی کاملا ممنوع است چون باز کردن دستی این تاول ها منجر به عفونت و مشکل های زیادی می گردد پس برای باز شدن تاول ها به صورت طبیعی صبر کنید و بعد از سر باز کردن تاول های تان، از آب و صابون ملایم و پماد آنتی بیوتیک بای استریل کردن محل آسیب، بهره ببرید.

داروی ضد خارش

خارش های شدید پی درپی ، یکی از مهم ترین عوارض آفتاب سوختگی های شدید، محسوب می گردد. پس از سوختن پوست در اثر تابش آفتاب، پوست شما آغاز به لایه برداری می نماید و خارش های آزاردهنده نیز ناشی از همین لایه برداری است. برای کاهش خارش ها می توانید از داروهای آنتی هیستامین مثل دیفن هیدرامین، کلماستین، سیتریزین، لوراتادین، فکسوفنادین و …. بهره ببرید.

پماد آفتاب سوختگی

بعد از خنک کردن پوست و پوشیدن لباس های راحت و گشاد، استفاده از کرم آفتاب سوختگی، مهم ترین کاری است که باید برای درمان آفتاب سوختگی انجام دهید. شیوه اصولی استفاده از پمادهای آفتاب سوختگی، 3 بار در طول روز است و برای اینکه پماد شما اثر درمانی بهتری داشته باشد بهتر است آن را قبل از مصرف، حدود 30 دقیقه الی 1 ساعت، داخل یخچال، قرار دهید. هیدرو کورتیزون، کالاندولا و ژل آفتاب سوختگی آلوئه ورا، برترین پمادهای آفتاب سوختگی محسوب می شوند.

خیار

خیار، یکی از مهم ترین درمان های سنتی آفتاب سوختگی محسوب می گردد چون این میوه، سرشار از آنتی اکسیدان است و به کاهش درد و التهاب، یاری می نماید. برای درمان آفتاب سوختگی با خیار، تنها کافی است که یک عدد خیار را پس از خنک شدن، در مخلوط کن بریزید تا یک خمیر نرم به دست آید و سپس خمیر نرم را روی ناحیه مدنظر قرار دهید تا التهاب و تورم پوست آسیب دیده، کاهش پیدا کند.

سخن پایانی

آفتاب سوختگی، جزو آن دسته از مسائل پوستی است که می تواند در کم ترین زمان ممکن به دلیل عدم استفاده از ضد آفتاب، یک فاجعه پوستی برای شما ایجاد کند و به زیبایی شما آسیب بزند. اگر شما هم فراموش نموده اید که از ضد آفتاب بهره ببرید و در پی راه چاره های کاربردی برای خلاص شدن از شر آفتاب سوختگی هستید می توانید با خیال راحت از پیشنهادات معرفی شده در این مطلب برای درمان آفتاب سوختگی بهره ببرید و دوباره پوستی شفاف و زیبا داشته باشید.

منبع: یک پزشک
انتشار: 13 مرداد 1403 بروزرسانی: 13 مرداد 1403 گردآورنده: facloob.ir شناسه مطلب: 461

به "آفتاب سوختگی و روش های درمان آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آفتاب سوختگی و روش های درمان آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید