میراث فرهنگی نشست سی و سه پل را تکذیب کرد

به گزارش کلوب فارسی، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان ظهر امروز تآکید کرد که هیچ خطری سی و سه پل را تهدید نمی کند.

میراث فرهنگی نشست سی و سه پل را تکذیب کرد

به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان؛ امروز شنبه 2 دی 96 و هم زمان با انتشار گزارشی مبنی بر فرونشست دیواره های سی و سه پل، گروهی از کار شناسان ارشد اداره کل میراث فرهنگی استان و سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری با حضور فریدون الله یاری مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان در کمتر از یک ساعت از انتشار این خبر، از پل تاریخی سی و سه پل (الله وردیخان) بازدید کردند.

در خاتمه این بازدید فریدون الله یاری مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان در جمع خبرنگاران حاضر بیان نمود:

بررسی ها نشان می دهد ایجاد (کج شدن دیوار ها) در طبقه دوم سی و سه پل امری است که در دهه های گذشته اتفاق افتاده (تصاویر قدیمی گویای این مطلب است) و در حال حاضر هیچ گونه شواهدی دال بر فرونشست زمین در محل پایه های سی وسه پل مشاهده نشده است.

او شرح داد:

با توجه به بروز احتمال فرونشست زمین حاصل از خشک سالی طولانی مدت زاینده رود، بررسی های کار شناسان نشان می دهد در حال حاضر هیچ گونه شکستی بر بدنه پایه های پل در طبقه زیرین سی و سه پل مشاهده نشده است.

الله یاری همچنین شرح داد:

بررسی کار شناسان همچنین نشان می دهد که موج شکن های پل که با گچ و ساروج استحکام یافته اند، مستحکم در سر جای خود واقع شده است و در سقف طبقه اول و پایه های اصلی پل، هیچ گونه ترک و شکستی مشاهده نشده است.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان در ادامه به بازدید کار شناسان از طبقه دوم پل اشاره کرد و افزود:

بررسی های طبقه دوم نیز نشان می دهد که هیچ نوع شکست یا فاصله ای میان دیواره ها و عرشه پل ایجاد نشده و تمام رواق های راهروهای سرپوشیده نیز سالم است و در جرز ها و کف طبقه دوم نیز ترک های 45 درجه که ناشی از فرو نشست بوده وجود ندارد.

الله یاری با اشاره به استحکام سی و سه پل در هنگام ساخت آن تأکید کرد:

این پل تاریخی که به صورت دو طبقه طراحی شده است بزرگ ترین پل در راستا زاینده رود بوده و 299 متر طول و 14 متر عرض دارد.

او اظهار کرد:

در زمان ساخت این پل تاریخی ابتدا چاهک های متعددی حداقل به عمق 10 متر در بستر زاینده رود ایجاد شده و سپس این چاهک ها با سنگ پر شده و سپس روی آن ها بستری از سنگ ایجاد شده و پایه های پل نیز روی آن قرار گرفته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان همچنین به استحکام بخشی عرشه پل نیز در اواخر دهه 40 و اوایل دهه 50 خورشیدی اشاره کرد و اظهار کرد: با توجه به عبور اتومبیل از عرشه سی و سه پل و احتمال بروز آسیب به عرشه پل، در آن عصر در طی طرحی که مرحوم شیرازی برای بازسازی سی وسه پل ارائه داد (دال بتنی) در پهنه عرشه پل اجرا شده و همین سطح بتنی باعث استحکام پایه دیواره های طبقه دوم پل از آن دوران تا به امروز شده است.

الله یاری اظهار کرد:

با توجه به بروز اعوجاج در برخی دیواره های پل، کار شناسان در حال حاضر اعتقادی برای بازسازی اضطراری برای این بخش از دیواره های طبقه دوم پل ندارند.

او شرح داد:

با این وصف نگرانی های ما از تداوم خشکسالی و قطع جریان آب در زاینده رود و تهدیدی که این امر برای پایه های پل های تاریخی اصفهان به شمار می رود جدی است، روی همین اصل با همکاری سازمان نوسازی و بهسازی و شهرداری های در راستا رودخانه زاینده رود در داخل شهر اصفهان، کمیته پایش پل های تاریخی اصفهان تشکیل شده است.

منبع: کجارو / میراث آریا
انتشار: 2 فروردین 1401 بروزرسانی: 2 فروردین 1401 گردآورنده: facloob.ir شناسه مطلب: 137

به "میراث فرهنگی نشست سی و سه پل را تکذیب کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "میراث فرهنگی نشست سی و سه پل را تکذیب کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید