عادت های روزمره که دندان ما را خراب می نمایند

به گزارش کلوب فارسی، برنامه غذایی مثل همه تأثیراتی که روی وزن یا سلامت پوست ما دارد، سلامت دندان ما را هم تحت تأثیر خودش قرار می دهد. چگونگی مصرف غذا، نوشیدنی و فعالیت ها سلامت دندان را تغییر می دهد. 25 درصد از بزرگسالان امریکایی بالای 65 سال تمام دندان های خود را از دست داده اند. چرا؟

عادت های روزمره که دندان ما را خراب می نمایند

شکر و دندان

شکر دشمن شماره یک دندان شماست و هرچه مدت بیشتری در دهان شما بماند، بدتر می گردد. قند به وسیله باکتری های فراوری نماینده اسید در دهان شما مصرف می گردد. اسیدها در مینای دندان از بین می فرایند. از خوردن چیزهایی مانند آب نبات های ژله ای که بیشتر از سایر غذاها در دندان شما وارد می شوند خودداری کنید. میوه های خشک مانند کشمش را امتحان کنید و یا به جای آن میوه تازه بخورید.

نوشیدنی و دندان

نوشیدنی گازدار بدون قند هم وجود دارد اما به قول دکتر رابرت سورین، مربی کلینیک بخش دندانپزشکی و جراحی دهان و دندان در بیمارستان نیویورک، شما با خوردن سودا(آب گازدار بدون قند) در محیط اسیدی حمام می کنید.

الکل هم یه لیوان نوشیدنی اسیدی است که می تواند دندان ها را از بین ببرد. الکل دهان شما را خشک می نماید و فراوری براق را کاهش می دهد: براق دندان را شستشو می دهد و به از بین بردن پلاک ها و تجمع باکتری ها از سطح دندان یاری می نماید.

خوردن دندان ها

خوردن ناخن، فقط باعث ترک خوردن، قطع شدن یا ساییدگی دندان شما نمی گردد، بلکه بعلاوه باعث اختلال در عملکرد فک می گردد. هنگام گاز گرفتن ناخن ها، فک های شما با فشار دادن فک تحتانی خود در زاویه غیرطبیعی قرار می گیرند. با گذشت زمان، این کار منجر به اختلال گیجگاهی فکی (TMD) می گردد که با درد همراه است. علاوه بر این، گاز گرفتن ناخن ها می تواند باکتری های مضر را به دهان وارد کند.

مسواک زدن خیلی سفت و سخت

بعضی از افراد دندان های خود را خیلی سخت مسواک می نمایند، با این باور که باکتری ها را از سطح دندان های خود پاک می نمایند. اما مسواک زدن تهاجمی می تواند با گذشت زمان باعث فرسایش مینا و سوزش لثه گردد. سعی کنید با استفاده از یک مسواک نرم دندان ها را به مدت دو دقیقه با شدت کمتری مسواک بزنید.

نوشیدن زیاد قهوه

مانند سیگار و استعمال دخانیات، قهوه نیز می تواند دندان شما را لکه دار کند. اضافه کردن شکر بیشتر و نوشیدن چند فنجان قهوه هر روز می تواند دندان های شما را زرد کند. عادت کنید حتماً طی 30 دقیقه تا یک ساعت از خوردن غذا و نوشیدنی ها مسواک بزنید تا از پوسیدگی دندان جلوگیری گردد.

استفاده نادرست از خلال دندان

خلال های دندان برای از بین بردن خوراکی هایی که بین دندان ها گیر نموده اند ایجاد می شوند. اما استفاده نادرست از خلال دندان ها می تواند باعث آسیب مینا و خراش روی سطح دندان ها گردد. بعلاوه کشیدن خلال دندان در اعماق شکاف دندان شما باعث می گردد دندان ها تغییر کند و شکاف ایجاد گردد.

در این زمینه بخوانید:

مواد غذایی که نباید با معده خالی بخورید

10 نوشیدنی سرطان زا که باید از خوردن آن اجتناب کنید

استفاده از دندان به عنوان ابزار

اگر از دندان های خود برای باز کردن بطری، برچسب های لباس یا باز کردن کیسه های پلاستیکی استفاده می کنید ، فوراً این کار را متوقف کنید. با دندان خود یخ ها را نشکنید، این کار به سلامت دندان شما آسب زیادی می زند.

مسکن ها

از پزشک خود بپرسید که آیا داروهای شما ممکن است باعث خشکی دهان گردد یا خیر. طبق اعلام انجمن دندانپزشکی آمریکا، بیش از 500 دارو - از مسکن های درد تا آنتی هیستامین ها- می توانند چنین اثری داشته باشند. خشکی دهان مانع از فراوری بزاق می گردد و خطر ابتلا به حفره های دندانی را افزایش می دهد.

رطوبت ناکافی

آب رسانی مناسب یک راز برای دندان های سالم است. هنگامی که مسواک زدن ممکن نیست، نوشیدن یک لیوان آب به پاک کردن ذرات غذایی، باکتری ها و اسید دهان یاری می نماید. نوشیدن آب بعد از مصرف غذاهای حاوی لکه (مانند قهوه) باعث می گردد که تانن ها و سایر مواد شیمیایی ایجاد نماینده لکه نیز از بین بفرایند و دندان های شما سفیدتر و روشن تر بماند.

منابع: webmd، lambtonfamilydenta

منبع: ایرنا زندگی
انتشار: 28 آذر 1400 بروزرسانی: 28 آذر 1400 گردآورنده: facloob.ir شناسه مطلب: 29

به "عادت های روزمره که دندان ما را خراب می نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عادت های روزمره که دندان ما را خراب می نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید