افزایش استرس و نگرانی برای کاربران شبکه های اجتماعی

به گزارش کلوب فارسی، دانشمندان ایرلندی به تازگی با بررسی رفتارهای اجتماعی بر روی افراد مختلف به این نتیجه رسیده اند؛ ارسال پیام های ناخواسته یا کنترل نشده در شبکه های اجتماعی، لایک زدن های اشتباهی یا عامل سوء تفاهم یا ارسال پیام های دوستی از سوی افراد نامطلوب به علاوه زورگیری ها و مزاحمت های آنلاین ازجمله عوامل افزایش اضطراب و نگرانی های اجتماعی در دوران نفوذ این رسانه های اجتماعی هستند. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید.

افزایش استرس و نگرانی برای کاربران شبکه های اجتماعی

تحقیقات این محققان نشان از آن دارد که در دهه 80 میلادی تنها 4 درصد از آمریکایی ها از اختلالات مربوط به اضطراب و نگرانی رنج می بردند، اما این رقم در سال های اخیر به 50 درصد افزایش یافته است.

Headstrong و SpunOut دو موسسه ایرلندی هستند که تلاش می کنند عوامل دقیق این افزایش را شناسانده و آن را معرفی کنند. به اعتقاد آنها اگر چه شبکه های اجتماعی برقراری ارتباط میان افراد را آسان کرده است، اما بین استفاده از این شبکه ها و ایجاد اضطراب در افراد هم رابطه مستقیم وجود دارد. بر اساس بررسی های اجرا شده در ایرلند یکی از نتایج استفاده گسترده از شبکه های اجتماعی ترس از فراموش شدن و کنار گذاشته شدن است. ارسال مداوم محتوا و عکس و ویدئو در این شبکه ها از طریق کاربران این تصور را در آنها بوجود می آورد که اگر از این کار دست بردارند به سرعت فراموش خواهند شد.

همچنین حضور و فعالیت در این شبکه ها، این تصور را بوجود می آورد که آنچه که کاربران دارند و آنچه انجام می دهند کفایت نمی کند. حس رقابت برای جلوه گری و خودنمایی از طریق این شبکه ها تقویت شده و افراد این تلاش را دارند که خود را در این شبکه ها شیک تر، زیباتر، قدرتمندتر، مجذوب کننده تر و… از آنچه که هستند نشان دهند.

افراد برای اینکه شناخت مناسبی از خودشان داشته باشند احتیاج به فرصت و زمان کافی دارند، اما شتاب حاکم بر شبکه های اجتماعی چنین فرصتی برای آنها مهیا نمی کند. حفظ سلامت روان به آرامش و گاهی وقت گذرانی به تنهایی احتیاج ویژه ای دارد، اما شبکه های اجتماعی چنین فرصتی را از انسان ها خواهند گرفت.

محققان ایرلندی براین اعتقاد هستند که فیس بوک و اینستاگرام افراد را به محصول و نه یک شخص تبدیل کرده است.محصولاتی که باید همیشه راهی برای افزایش جلوه گری و مجذوب کنندهیت شان پیدا شود و تلاش در این زمینه موجب نگرانی دائم افرادی است که مرتبا در فضای آنلاین حضور دارند.

منبع: الی گشت
انتشار: 18 اسفند 1400 بروزرسانی: 18 اسفند 1400 گردآورنده: facloob.ir شناسه مطلب: 122

به "افزایش استرس و نگرانی برای کاربران شبکه های اجتماعی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش استرس و نگرانی برای کاربران شبکه های اجتماعی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید