طولانی ترین ماه گرفتگی قرن چه زمانی رخ می دهد؟

به گزارش کلوب فارسی، طولانی ترین ماه گرفتگی جزئی قرن با مدت زمان بیش از 3 ساعت و 28 دقیقه در روزهای 18 و 19 نوامبر (27 و 28 آبان) به وقوع می پیوندد.

طولانی ترین ماه گرفتگی قرن چه زمانی رخ می دهد؟

به گزارش گروه اجتماعی خبرنگاران، طبق اعلام کارشناسان نجوم، یک ماه گرفتگی جزئی در تاریخ 18 تا 19 نوامبر وجود دارد که مدت زمان آن قابل توجه است. آمار ناسا در مورد فرایند ماه گرفتگی ها از سال 2001 تا 2100 نشان می دهد که ماه گرفتگی جزئی این ماه، طولانی ترین ماه گرفتگی قرن با مدت زمان بیش از 3 ساعت و 28 دقیقه خواهد بود.

قبل از این، طولانی ترین ماه گرفتگی قرن مربوط به سال 2018 بود که نزدیک به یک ساعت و 43 دقیقه به طول انجامید. رصدخانه هولکامپ در استان ایندیانا می گوید: این طولانی ترین ماه گرفتگی جزئی در 580 سال اخیر خواهد بود. در هنگام ماه گرفتگی، ماه تاریک می شود و گاهی اوقات رنگ مایل به قرمزی به خود می گیرد. در ماه گرفتگی جزئی، سایه زمین به طور کامل ماه را نمی پوشاند.

ناسا می گوید: ماه گرفتگی های جزئی ممکن است به اندازه ماه گرفتگی های کامل، تماشایی نباشد که در آن ماه کاملاً زیر سایه زمین قرار گرفته است اما ماه گرفتگی های جزئی بیشتر اتفاق می افتند. این ماه گرفتگی در غروب 18 نوامبر و تا 19 نوامبر در منطقه وسیعی از کره زمین قابل مشاهده خواهد بود.

زمان دقیق مشاهده ماه گرفتگی ها به مکان شما بستگی دارد اما این ماه گرفتگی در بیشتر منطقه ها قاره آمریکا قابل مشاهده خواهد بود. استرالیا، بخش هایی از اروپا و آسیا و ایالات متحده آمریکا موقعیت بسیار خوبی برای مشاهده آن خواهند بود.

در ماه گرفتگی جزئی فقط قسمتی از ماه از میان مخروط سایه می گذرد. به این ترتیب بریدگی تاریکی در ماه تمام، در بخش شمالی آن یا در بخش جنوبی، پدیدار می شود. البته ماه گرفتگی های جزئی هم بعد و هم پیش از ماه گرفتگی کلی نیز واقع می شوند. در حدود نیم ساعت طول می کشد تا ماه کاملاً وارد سایه شود و مدت مشابهی نیز لازم است تا کاملاً از سایه بدر آید.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 18 آذر 1400 بروزرسانی: 18 آذر 1400 گردآورنده: facloob.ir شناسه مطلب: 18

به "طولانی ترین ماه گرفتگی قرن چه زمانی رخ می دهد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طولانی ترین ماه گرفتگی قرن چه زمانی رخ می دهد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید