احیای جنگل ها، برترین راه حل طبیعی مقابله با بحران اقلیمی

به گزارش کلوب فارسی، پژوهشگران در راستای مقابله با تغییرات اقلیمی، برای اولین بار نشان داده اند که در کدام نقاط جهان می توان درختان جدیدی کاشت و این درختان چه مقدار از کربن اتمسفر را جذب خواهند کرد.

احیای جنگل ها، برترین راه حل طبیعی مقابله با بحران اقلیمی

دانشمندان برای اولین بار تعداد درختان روی کره زمین را شناسایی نموده و فهمیده اند که برای توقف بحران اقلیمی باید در کدام بخش های زمین، درخت بکارند. حدود 0.9 میلیارد هکتار از زمین های سراسر جهان برای بازجنگل کاری (احیای جنگل) مناسب هستند که به طورکلی می توانند دوسوم از انتشار کربن ناشی از فعالیت های انسانی را جذب نمایند. آزمایشگاه کروثر در مؤسسه فناوری فدرال زوریخ (ETH Zurich)، این پژوهش را در ژورنال ساینس منتشر نموده است و نشان می دهد این روش، مؤثرترین راه مقابله با تغییرات اقلیمی محسوب می گردد.

دانشمندان در پژوهش مذکور به آنالیز راه چارههای طبیعی مقابله با تغییرات اقلیمی پرداخته و برای اولین بار نشان داده اند که درختان نو را در کدام نقاط جهان می توان پرورش داد و این درختان چه حجمی از کربن را ذخیره خواهند کرد. جین باستین از نویسندگان ارشد این پژوهش می گوید:

این موضوع برای ما اهمیت خاصی داشت و به همین علت به محاسبه آن پرداختیم. برای این منظور شهرها و منطقه ها کشاورزی را از کل محدوده احیا حذف کردیم، زیرا زندگی انسان ها به این منطقه ها وابسته است.

پژوهشگران برآورد نموده اند که طبق شرایط فعلی آب وهوایی، می توان 4.4 میلیارد هکتار پوشش یکپارچه درخت روی کره زمین داشت که 1.6 میلیارد هکتار بیشتر از 2.8 میلیارد هکتار موجود است و 0.9 میلیارد هکتار از این 1.6 میلیارد هکتار، مورد استفاده انسان ها نیستند؛ به عبارتی، منطقه ای به بزرگی ایالات متحده روی زمین وجود دارد که می توان از آن برای احیای درختان استفاده کرد. وقتی این درختان بزرگ شوند، جنگل های نوی به وجود می آورند که می توانند 205 میلیارد تن کربن را ذخیره نمایند، یعنی حدود دوسوم از 300 میلیارد تن کربنی که در اثر فعالیت های انسانی از زمان انقلاب صنعتی در اتمسفر منتشر شده است. پروفسور نوماس کروثر، از نویسندگان این پژوهش و مؤسس آزمایشگاه کروثر در مؤسسه فناوری فدرال زوریخ، می گوید:

همه ما آگاه بودیم که احیای جنگل ها می تواند نقش به سزایی در مقابله با تغییرات اقلیمی ایفا نماید، اما واقعاً نمی دانستیم که تأثیر این راه چاره تاچه حد است. پژوهش ما به وضوح نشان می دهد که احیای جنگل ها در جهانی امروز، برترین راه چاره برای حل مشکل تغییرات اقلیمی است. هرچند باید سریع عمل کنیم، چراکه چندین دهه طول می کشد تا جنگل های نو بالغ شوند و به عنوان منبعی برای ذخیره سازی طبیعی کربن، به پتانسیل کامل خود برسند.

در این پژوهش مناسب ترین نقاط جهان برای احیای جنگل معین شده است. بیشترین پتانسیل برای این منظور فقط در 6 کشور وجود دارد: روسیه (151 میلیون هکتار)، ایالات متحده آمریکا (103 میلیون هکتار)، کانادا (78.4 میلیون هکتار)، استرالیا (58 میلیون هکتار)، برزیل (49.7 میلیون هکتار) و چین (40.2 میلیون هکتار).

طبق پژوهش یادشده، اشتباه بسیاری از مدل های اقلیمی کنونی در این است که انتظار دارند تغییرات اقلیمی منجر به افزایش پوشش جهانی درختان گردد. بااینکه شاید جنگل های شمالی در منطقه های مثل سیبری باافزایش همراه باشد، اما پوشش درختان آن به طور میانه فقط 30 تا 40 درصد است. در حالی که، جنگل های استوایی متراکم معمولاٌ 90 تا 100 درصد پوشش درختی دارند و در نتیجه خسارت های واردشده به آن ها به مراتب بزرگ تر از افزایش جنگل های شمالی است.

ابزاری در وب سایت آزمایشگاه کروثر www.crowtherlab.com/maps-2 وجود دارد که کاربران با یاری آن می توانند به هرگوشه از جهان نگاه نمایند و بفهند که امکان رشد چه تعداد درخت در آنجا وجود دارد و این درختان چه میزان کربن ذخیره خواهند کرد. در این وب سایت بعلاوه فهرستی از سازمان های احیانماینده جنگل نیز ارائه شده است.

آزمایشگاه کروثر از طبیعت برای مقابله با تغییرات اقلیمی استفاده نموده است، چرا که می خواهد: 1) منابع را بهتر تخصیص دهد و منطقه های را شناسایی کند که درصورت احیای درست جنگل ها می تواند بیشترین تأثیر را روی تغییرات اقلیمی بگذارند، 2) اهدافی واقع گرایانه را معین کند، زیرا باوجود اهداف قابل مقدار گیری می توان تأثیر پروژه های احیای جنگل ها را به حداکثر رساند، 3) بر فرایند پیشرفت نظارت داشته باشد تا معین گردد که آیا اهداف در بازه زمانی محقق شده اند یا خیر و درصورت لزوم اقدامات اصلاحی اتخاذ کند.

منبع: کجارو / goodnewsnetwork.org
انتشار: 9 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 9 اردیبهشت 1401 گردآورنده: facloob.ir شناسه مطلب: 168

به "احیای جنگل ها، برترین راه حل طبیعی مقابله با بحران اقلیمی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "احیای جنگل ها، برترین راه حل طبیعی مقابله با بحران اقلیمی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید