فناوری باستانی پیشرفته آزتک ها برای تامین غذای میلیون ها انسان

به گزارش کلوب فارسی، تقویم کشاورزی آزتک ها چنان پیشرفته است که می تواند طول دقیق فصول و سال های کبیسه را معین کند.

فناوری باستانی پیشرفته آزتک ها برای تامین غذای میلیون ها انسان

پریسا عباسی: معین شده است که داشتن صنعت کشاورزی پیشرفته در مکزیک و قاره آمریکا به قرن ها پیش و مدت ها قبل از استعمار اسپانیا در سال 1519 بر می گردد. قبل از ورود اسپانیایی ها، سیستم کشاورزی در منطقه ای با وسعت 9580 کیلومتر مربع، در ارتفاعات فلات مرکزی این کشور وجود داشته و مواد غذایی جمعیت زیادی را در آن موقع تامین می نموده است. مکزیکو سیتی(که تنوچتیتلان Tenochtitlan نامیده می شد) سکونت گاه حدود 3 میلیون نفر بود، و این در مقایسه با جمعیت 50 هزار نفری شهر سویل که بزرگترین مرکز شهری در اسپانیای آن موقع بود، عدد بزرگی محسوب می شد.

داشتن یک تقویم دقیق برای رشد مواد غذایی جهت تغذیه مردمی که در منطقه ای زندگی می کردند که باران های موسمی خشک بهار و تابستان در آن زیاد است، اهمیت زیادی داشت. کشاورزان احتیاج به درک پیشرفته ای از زمان فرا رسیدن تغییرات فصلی آب و هوا داشتند، زیرا کاشت زودهنگام یا دیرتر از موعد بذرها می توانست فاجعه بار باشد. بعلاوه آنها به تقویمی احتیاج داشتند که سال های کبیسه نیز در آن آورده شده باشد.

بیشتر بخوانید:

  • وحشت آمریکا از ورود سیستم موشکی پیشرفته روسیه به ایران/ عکس

  • ببر عجیب سیاه رنگ، گونه ای نو یا جهش ژنتیکی شکارچی بزرگ / عکس

در تحقیقی که در مجله پیشرفت های آموزشگاه ملی علوم(PNAS) منتشر شده، به جزئیات این موضوع که چگونه مکزیکی ها یا آزتک ها توانسته بودند تقویم کشاورزی دقیقی بسازند، اشاره شده است.

وقایع نگاری استعمارگران، استفاده از تقویم را مستند نموده است، اما این تحقیق نو نشان می دهد که مکزیکی ها از کوه های منطقه به عنوان رصدخانه خورشیدی استفاده می کردند و طلوع خورشید را در قله های رشته کوه های نوادا رصد می کردند.

اکس کیل ازکوررا، نویسنده اصلی این مطالعه که استاد محیط زیست در دانشگاه کالیفرنیا است، در بیانیه ای به ریورساید گفت: ما به این نتیجه رسیده ایم که آنها در یک نقطه ثابت می ایستادند و هر روز به سمت شرق نگاه می کردند تا با تماشای طلوع خورشید، زمان سال را تشخیص دهند.

برای یافتن این نقطه، تیم آنالیز نماینده دست نوشته های مکزیکی ها، خصوصا آنهایی که به کوه تالاک (Mount Tlaloc) اشاره می کرد را آنالیز کردند. این کوه که در شرق فلات مرکزی مکزیک واقع شده است، در نوک قله خود معبدی را جای داده است. با استفاده از مدل های کامپیوتری نجومی، این تیم تایید کرد که یک سازه جاده مانند طولانی در معبد با طلوع خورشید در روز24 فوریه هم تراز می گردد. با توجه به اینکه برای قیاس از کدام تقویم استفاده گردد(تقویم میلادی یا تقویم جولین- گاه شمار تغییر یافته رومی)، روز 23 یا 24 فوریه اولین روز سال نو آزتک ها است.

ازکوررا می گوید: فرضیه ما این است که آنها از تمام دره مکزیک استفاده می کردند. ابزار کار آنها خود دره بود. زمانی که خورشید در نقطه ای خاص و برجسته در پشت رشته کوه ها طلوع می کرد، آنها می دانستند که زمان کاشت فرا رسیده است.

اگر که از یک نقطه ثابت بر روی زمین نگاه می کنیم، خورشید هر روز یک مسیر یکسان را در آسمان دنبال نمی نماید.در طول فصل زمستان، خورشید به سمت جنوب استوای سماوی(آسمانی) حرکت می نماید و از سمت جنوب غربی طلوع می نماید. با نزدیک شدن روزهای طولانی تابستان، به علت متمایل شدن جهت زمین، طلوع خورشید از سمت شمال شرقی آغاز می گردد. این فرآیند را انحراف خورشیدی(solar declination) می نامند.

این مطالعه به طور بالقوه اولین موردی است که نشان می دهد چگونه مکزیکی ها توانسته بودند با استفاده از قوانین حرکت خورشید، و در نظر گرفتن کوه ها به عنوان نقاط راهنمایی نماینده، زمان را مدیریت نمایند. آموختن در خصوص این روشهای آزتک ها، درسی در خصوص اهمیت استفاده از تکنیک های مختلف برای حل سوالاتمان، در خصوص دنیای طبیعی را ارائه می دهند.

به گفته آزکوررا، آزتک ها با استفاده از روش های خاص خود، در محاسبه زمان، به خوبی اروپایی ها و یا حتی بهتر از آنها بودند.

امروزه این رصدخانه می تواند عملکردی مدرن داشته باشد. عکس های تاریخی نشان می دهند که احتمالا به علت بالا رفتن میانگین دما در ارتفاعات پایین تر، جنگل ها به آرامی در قسمت های بالایی کوه تالاک نیز توسعه پیدا می نمایند.

آزکوررا می گوید: در دهه 1940، مرز رویش درختان خیلی پایین از قله کوه بود. اما اکنون درختان در خود قله نیز رشد می نمایند. چیزی که برای پیشینیان به عنوان یک رصدخانه عمل می کرد، می تواند برای ما در قرن 21 نیز کار یک رصدخانه را انجام دهد، با این تفاوت که از طریق آن می توانیم درک بهتری از تغییرات آب و هوایی دنیا داشته باشیم.

منبع: پاپ ساینس

5858

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 25 آذر 1401 بروزرسانی: 25 آذر 1401 گردآورنده: facloob.ir شناسه مطلب: 316

به "فناوری باستانی پیشرفته آزتک ها برای تامین غذای میلیون ها انسان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فناوری باستانی پیشرفته آزتک ها برای تامین غذای میلیون ها انسان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید