راهنمای سفر به کیش

به گزارش کلوب فارسی، راهنمای سفر به کیش، به عنوان یکی از مقاصد گردشگری محبوب در ایران، اطلاعات جامع و کاربردی را برای مسافران فراهم می نماید. کیش با دارابودن جاذبه های گردشگری فراوان، از جمله سواحل زیبا، فرهنگ محلی غنی و فعالیت های تفریحی متنوع، به یک مقصد آرامش بخش و تفریحی تبدیل شده است. این مطلب از خبرنگاران ، به مسافران یاری می نماید تا برترین زمان برای سفر به این جزیره را انتخاب نمایند، از طرفی با ارائه اطلاعاتی در خصوص آب وهوا، جاذبه های دیدنی و امکانات تفریحی، گردشگران را در هر مرحله ای از سفر به کیش هدایت می نماید.

راهنمای سفر به کیش

بهترین زمان برای سفر به کیش

آب وهوای کیش گرم و مرطوب با میانگین دمای سالیانه حدود 27 درجه سانتی گراد است. به همین علت فصل زمستان بهترین زمان برای سفر به کیش است. در این زمان، با هوای معتدل بهاری می توان از گردش و تفریحات آبی لذت برد، درحالی که از گرمای آزاردهنده و رطوبت تابستان دور هستید. این جزیره دارای دو نوع اقلیم گرم و معتدل است، اما فصل زمستان با شب های سرد و روزهای معتدل، بهترین شرایط آب وهوایی را برای مسافران فراهم می نماید.

جاذبه های تماشای کیش

درخت سبز

درخت سبز، یکی از جاذبه های تاریخی و طبیعی جزیره کیش است که بیش از 500 سال قدمت دارد. این درخت با ریشه هایی که به جای رفتن در زمین، بیرون آمده اند، شمایلی عجیب وغریب دارد که به آن زیبایی و شگفتی داده است. تکه های پارچه ای رنگارنگ که به آن بسته شده، نمایانگر اعتقاد مردم محلی به مقدس بودن و قدرت این درخت است.

آب انبار دو گنبد و پنج بادگیر

آب انبار دوقلوی کیش از جاذبه های تاریخی جزیره است که بنای آن به سبک معماری شهر یزد شباهت بسیاری دارد. در ساختار این دو بنا با پنج بادگیر که روبه روی هم قرار دارند، روبرو خواهید شد و احساس می کنید در کوچه پس کوچه های شهر یزد هستید. بعلاوه دو گنبد در کنار این بادگیرها دیده می شوند که زیبایی بنا را بیشتر نموده اند.

موزه مردم شناسی بومیان کیش

خانه مردم شناسی بومیان کیش یکی از زیباترین جاذبه های تاریخی این جزیره است که قدمتی 200ساله دارد. این خانه، با مساحتی حدود 1200 مترمربع در محله تاریخی سفین قرار گرفته است و شامل اتاق های زمستانه و تابستانه، حیاط مجلسی، حیاط خانوادگی، انبار، حلقه های چاه آب، مطبخ و دیگر امکانات است. این خانه در سال 93 به موزه مردم شناسی کیش تبدیل شده و جایی است که با قهوه محلی، خرما و سوغات جزیره از مهمانان پذیرایی می نمایند.

خانه اعیانی کیش

خانه اعیانی کیش در شهر باستانی حریره واقع شده و شامل دوخانه شمالی و جنوبی است که قسمت شمالی آن مساحت بیشتری دارد. این بنا به عنوان یکی از جاذبه های تاریخی این شهر باستانی شناخته می شود که مساحت آن گنجایش اسکان چند خانوار را دارد. کشف کاشی های ستاره ای و بازمانده های سکوهای ورودی و خرابه های تالار شاه نشین، نشان دهنده ثروتمندی ساکنان این منطقه است. بعلاوه، وجود کارگاه های صنعتی، مسجد، حمام، بندرگاه، قنات و آب انبار نیز نشان از زندگی پررونق و گسترده در شهر باستانی حریره می دهد.

شهر زیرزمینی کاریز

شهر زیرزمینی کاریز در عمق 16 متری زمین قرار گرفته است و با رفتن به دالان های آن می توان سنگواره ها را در سقف و دیوارها مشاهده کرد. عمر این سنگواره ها طبق تخمین به 270 تا 570 میلیون سال برمی شود. آب این شهر زیرزمینی از یک قنات باستانی به نام قنات 2500ساله تأمین می شود که سال ها به تأمین آب شیرین جزیره کیش یاری نموده است. این شهر زیرزمینی به عنوان تنها جزیره مرجانی دنیا با بنایی پوشیده از صدف ها و مرجان ها شناخته می شود و به همین علت در فهرست آثار دنیای یونسکو قرار گرفته است.

شهر باستانی حریره

شهر باستانی حریره در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده و تاریخچه اش به قرن 5 تا 10 هجری قمری بازمی شود. این شهر از قرن چهارم تا دهم، در اوج رونق و شکوفایی بوده و بارها از طریق باستان شناسان مورد آنالیز قرار گرفته است.

کشتی یونانی

کشتی یونانی کیش در غروب، یکی از نمادهای جزیره کیش است که برای هرکسی که به این جزیره سفرنموده یا حتی آن را در تصویرهای ذهنی خود متصور شده است، جایگاه خاصی دارد. تضاد بین کشتی و رنگ های غروب خلیج فارس، یک زیبایی بی نظیر را به وجود آورده که هیچ گردشگری در سفر به کیش از آن گذر نمی نماید. این کشتی یونانی در سال 1345 در نزدیکی روستای باغو در جزیره کیش به گل نشست و پس از تخلیه بار و سرنشینانش، به خاطر گرفتن حق بیمه، آتش زده شد.

کلبه هور

کلبه هور در منطقه ای گردشگری واقع شده و دارای صخره های با آب زلال است. اینجا می توانید آبزیان دریایی، صدف ها و لاک پشت ها را مشاهده کنید. این کلبه به عنوان بهترین مکان برای غواصی شناخته می شود و برای طبیعت گردانان مجذوب کننده است.

سواحل جزیره کیش

سواحل جزیره کیش، با آب های آبی و سواحل مرجانی، جزو بهترین مقاصد گردشگری در ایران محسوب می شوند. سواحلی همانند ساحل مرجان کیش، ساحل اسکله تفریحی کیش، ساحل نارگیل، پارک ساحلی میر مهنا، پارک ساحلی سیمرغ، ساحل مرد ماهیگیر با آب های آرام و صاف، مناسب برای تماشای غروب آفتاب است. بعلاوه، تفریحاتی چون جت اسکی، اسکی آبی، پاراگلایدینگ و بومی سازی در این سواحل امکان پذیر است که تجربه سفر به کیش را هیجان انگیز و خاطره انگیز می نماید.

تفریحات کیش

جزیره کیش به عنوان یکی از منطقه ها گردشگری پرطرف دار ایران شناخته می شود و به همین علت دارای تفریحات متنوع برای گردشگران است. از جمله تفریحاتی که در سفر به کیش پیشنهاد می کنیم می توان به پینت بال، کارتینگ، زور بال، و ماشین کوبنده، آکواریوم کیش با زیبایی و تنوع موجودات زیرآبی، قلعه وحشت، باغ پرندگان، جایروکوپتر کیش، سافاری، بانجی جامپینگ، رصدخانه تیتان و اتاق فرار اشاره نمود.

تفریحات آبی کیش

جزیره کیش با تنوع فراوانی از تفریحات دریایی، به عنوان یک مقصد مورد علاقه برای علاقه مندان به آب و آبزیان شناخته می شود. افرادی که عاشق تفریحات آبی هستند، می توانند به غواصی، شاتل سواری و اسکوتر زیردریایی بپردازند. بعلاوه فلای بورد و بنانا برای دوستداران حرکات هیجان انگیز روی آب، فرصتی است تا از سرعت لذت ببرند. پاراسل و کیبل اسکی، قایق سواری و شناور آکواریومی، جت اسکی برای تجربه سرعت و هیجان در آب مناسب هستند.

مراکز خرید کیش

کیش با مراکز خرید شگفت انگیز خود، به عنوان یک مقصد مورد علاقه برای تجربه خرید لاکچری و بعلاوه پیدا کردن محصولات متنوع و با کیفیت، هر ساله میزبان گردشگران داخلی و خارجی بی شماری است. مراکز خریدی همانند مرکز خرید مروارید، مرکز خرید مرجان، بازار سفین یا عرب ها، مجتمع تجاری پردیس 1 و 2، بازار مریم، مرکز خرید زیتون و بسیاری موارد دیگر از جمله محبوب ترین و بزرگترین مراکز خرید این جزیره هستند که با ارائه انواع محصولات از لباس و اکسسوری تا مواد غذایی و لوازم خانگی، نیازهای مختلف خریداران را رفع می نمایند. بعلاوه، با وجود فروشگاه های برندهای معروف دنیای، این مراکز خرید به عنوان مقصدهایی برای خریداران علاقمند به محصولات لوکس و شیک شناخته می شوند.

مسیرهای دسترسی به کیش

برای سفر به کیش، روش های مختلفی وجود دارد. اما آسان ترین و سریع ترین روش سفر به هواپیما است. مسافت هوایی تهران تا کیش حدود 1043 کیلومتر است که با هواپیما تقریباً 1 ساعت و 50 دقیقه زمان می برد. روش دیگر استفاده از ماشین شخصی است که می توانید از طریق بندر چارک یا آفتاب به کیش بروید، اما این مسیر حدود 1300 کیلومتر است و برای رسیدن به بندر چارک حدود 18 ساعت زمان ضروری است. روش سوم استفاده از قطار است که باید از تهران به بندر لنگه رفته و از آنجا با شناور به کیش بروید.

جشنواره ها و مراسم آیینی کیش

در جزیره کیش هر ساله در فصل تابستان چندین جشنواره برگزار می شود که شامل جنگ های شبانه، اجرای موسیقی و تئاتر، برپایی کارناوال های شادی و اهدای جوایز نقدی و غیرنقدی می شوند. مردم خلیج فارس در این جزیره با آیین ها و رسوم خود، هویت فرهنگی خود را حفظ نموده اند. از جمله آیین های معروف، مراسم زار است که از طریق پایکوبی های سنتی و صدای طبل های کوچک و بزرگ همراه است. بعلاوه، مراسم هایی مثل تولد نوزادان، عروسی، مراسم ولادت امامان و عید غدیر در این جزیره با رنگ و بوی خاصی برگزار می شوند که با جشن ها و مولودی خوانی ها همراه است.

حمل و نقل عمومی در کیش

فرودگاه بین المللی کیش

در تاریخ 7 آبان 1356، فرودگاه کیش به طور رسمی افتتاح شد که نشان از پیشرفت های بزرگ در حمل و نقل هوایی به ایران بود. پروازهای شبانه در فرودگاه کیش در سال 1373 شروع شدند و امروزه، با 20 مقصد داخلی و دو مقصد خارجی، مسقط و دبی، این فرودگاه نقطه مهمی در حمل و نقل هوایی منطقه است و از هر جای ایران می توانید در کمترین زمان به کیش سفر کنید.

مینی بوس

مینی بوس های جزیره از دو خط تشکیل شده اند که خط اول با 13 ایستگاه و خط دوم با 42 ایستگاه، مسافران را به هر نقطه ای از جزیره می رسانند. این امکانات حمل و نقل، به مسافران امکان می دهند تا به راحتی به هر نقطه ای از جزیره برسند، بدون اینکه نیازی به انتظار یا زمان بندی خاصی داشته باشند. این امکانات متنوع حمل ونقلی، به گردشگر ها و ساکنان جزیره امکان می دهند تا به راحتی و با آسانی از جاذبه ها و خدمات مختلف جزیره استفاده نمایند.

تاکسی

ازآنجاکه مترو و اتوبوس های شهری در این جزیره وجود ندارند، تاکسی به عنوان مهم ترین وسیله نقلیه در آن محسوب می شود. تاکسی های کیش اغلب از خودروهای گران قیمت و باکیفیت تشکیل شده اند و با دورنگ زرد و سفید معین می شوند. تاکسی های زردرنگ به عنوان تاکسی های خطی فعالیت می نمایند، درحالی که تاکسی های سفیدرنگ به صورت تاکسی دربست و تاکسی تلفنی فعالیت می نمایند.

اجاره تاکسی

با رونق گردشگری در جزیره کیش، شرکت های اجاره خودرو فعالیت خود را شروع نموده و خودروهای لوکس و وارداتی را در بازه های قیمتی مختلف به گردشگران کرایه می دهند. برای افرادی که با هواپیما به کیش سفر نموده اند و خودروی شخصی شان را در اختیار ندارند، گزینه کرایه خودرو بسیار مناسب است، حتی می توان خودرویی با راننده در جزیره کیش اجاره کرد تا به راحتی و با اطمینان به تماشا جاذبه های گردشگری مختلف جزیره بپردازند.

حرف آخر

به طورکلی، راهنمای سفر به کیش یک منبع ارزشمند برای سفر گردشگری است که در پی تجربه ای لذت بخش و فراموش نشدنی در این مقصد زیبا هستند. با اطلاعات کامل و جامع ارائه شده در این راهنما، مسافران قادر خواهند بود تا سفری راحت و با آگاهی بهتری به جزیره کیش را تجربه نمایند. این راهنما برای برنامه ریزی سفرهای خود، انتخاب بهترین فعالیت ها و جاذبه ها و بهره گیری از امکانات مناسب در طول اقامت در این جزیره است.

منبع: الی گشت
انتشار: 9 شهریور 1403 بروزرسانی: 9 شهریور 1403 گردآورنده: facloob.ir شناسه مطلب: 464

به "راهنمای سفر به کیش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای سفر به کیش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید