دستگاه حسگرزیستی ویژه بیماری آلزایمر ساخته شد

به گزارش کلوب فارسی، به گزارش خبرنگاران به نقل از ستاد توسعه علوم و فناوری شناختی، دکتر فائزه شکری مجری این طرح تحقیقاتی و عضو علمی پژوهشگاه رویان گفت: در این طرح پژوهشی اولین حسگر زیستی الکترو شیمیایی ویژه بیماری آلزایمر ساخته شد که در آن مارکر تائو فسفریله در خون و مایع مغزی نخاعی بیماران مبتلا به آلزایمر میزان گیری می گردد.

دستگاه حسگرزیستی ویژه بیماری آلزایمر ساخته شد

وی اضافه نمود: با در نظر گرفتن اهمیت تشخیص زودهنگام بیماری آلزایمر درجلوگیری از پیشرفت بیماری، در این پروژه کوشش شد ابزاری طراحی گردد که با یاری آن بتوان ابتلا به آلزایمر را به وسیله آنالیز حجم بسیار کمی از خون یا مایع مغزی نخاعی فرد نشان داد.

مجری این طرح تحقیقاتی ادامه داد: با در نظر گرفتن طراحی این حسگر، می توان از آن با انجام تغییراتی درشناسایی بیماری های دیگر از جمله سرطان نیز استفاده کرد.

به گفته این محقق بیماری آلزایمر ماهیت پیشرونده دارد، بطوری که نمی توان دقیقا تعیین کرد که از چه زمانی این بیماری شروع شده است.

وی با اشاره به اینکه این بیماری در پی تخریب و مرگ نورون های مغزی که در حافظه و یادگیری نقش دارند، ایجاد می گردد، یادآور شد: با در نظر گرفتن رشد آمار مبتلایان، همگام با افزایش میانگین سن جمعیت، تشخیص زود هنگام این بیماری اهمیت ویژه ای پیدا می نماید.

شکری با بیان اینکه امروزه تشخیص یا پیشرفت بیماری را می توان به وسیله نمونه برداری از بافت یا نمونه برداری از مایعات بدن بیماران آنالیز کرد، خاطر نشان کرد: روش های نمونه برداری از مایع های فیزیولوژیک به علت غیرتهاجمی بودن گزینه مناسبی برای بیماران و پزشکان به حساب می آیند و در این طرح کوشش شد اولین حسگر زیستی بیماری آلزایمر ساخته گردد که در آن مارکری مقدار گیری می گردد که قبلا نشان داده شده که در ایجاد بیماری آلزایمر نقش کلیدی دارد.

وی اضافه نمود: از این دستگاه می توان برای شناسایی مارکرهای آلزایمر در وزیکول های برون سلولی در حال چرخش درخون بیماران نیز استفاده کرد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 28 بهمن 1400 بروزرسانی: 28 بهمن 1400 گردآورنده: facloob.ir شناسه مطلب: 101

به "دستگاه حسگرزیستی ویژه بیماری آلزایمر ساخته شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دستگاه حسگرزیستی ویژه بیماری آلزایمر ساخته شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید