چگونه کتاب بخوانیم؟ (4 کتاب درباره فوت وفن مطالعه)

به گزارش کلوب فارسی، بسیاری از اوقات ممکن است کتاب مناسبی را برای خواندن انتخاب کنید، اما نتوانید آن را به انتها برسانید. ممکن است کتابی را بخوانید اما چیزی از آن متوجه نشوید، چنین اتفاقاتی موجب سرخوردگی شما می گردد، برخی وقت ها ممکن است که دیگر قید خواندن کتاب را بزنید. بسیاری از افراد با وجود آنکه عزم راسخی برای کتاب خواندن دارند اما در این امر پیروز نیستند، چرا چنین اتفاقی رخ می دهد؟

چگونه کتاب بخوانیم؟ (4 کتاب درباره فوت وفن مطالعه)

واقعیت این است که بسیاری از ما نمی دانیم باید چگونه کتاب بخوانیم، کتاب خواندن هم یک مهارت است، اگر این مهارت را کسب کنید، از خواندن کتاب هایتان لذت می برید، دانش زیادی از آن ها خواهید آموخت و این بازدهی بالا در زمان کمتری برایتان اتفاق می افتد. در این یادداشت با کتاب هایی آشنا خواهید شد که به ما می گویند چگونه کتاب بخوانید، بعضی از آن ها به شما تکنیک ها و مهارت های لازم را آموزش می دهند، اما تعدادی از این کتاب ها، بحث عمیق تری دارند و یاری می نمایند تا خواننده ای نقاد بشوید.

فن مطالعه

شما اگر دانشجو و دانش آموز باشید، مجبور هستید کتاب بخوانید، یاد بگیرید و پس از آن امتحان دهید. کتاب فن مطالعه با وجود آنکه بیشتر برای افراد محل نوشته شده است اما تکنیک هایی را به شما آموزش می دهد که به یاری آن می توانید مطالعه آزاد مجذوب کننده تر و عمیق تری داشته باشید. این کتاب به وسیله لیندا فریل انیس نوشته شده است، او پیش از نوشتن فن مطالعه، 19 سال به عنوان استاد دانشگاه و معلم مدرسه، فعالیت داشت و همواره بابت اینکه تعدادی از دانش آموزان و دانشجویانش با وجود داشتن استعداد بالا، در گذراندن درس هایشان ناموفق بودند، احساس شگفتی می کرد. فن مطالعه، نثری روان و ساده دارد. این کتاب به صورت موجز و خلاصه نوشته شده است تا بتوانید سریع تر تکنیک های آن را به کار بگیرید.

با خواندن این کتاب، هم مطالعه انفرادی بهتری خواهید داشت و هم یادگیری اتان در کلاس درس بهتر خواهد بود. این کتاب 7 فصل دارد. در فصل دوم فن مطالعه با نظریه ای سه مرحله ای آشنا می شوید که پایه و اساس دیگر فصل های این کتاب است. دو فصل آخر کتاب فوق به شما می گویند که برای روزهای پیش از امتحان خود چه کاری را انجام دهید.

آشنایی با هنر دقیق خواندن بر اساس مفاهیم و اصول تفکر انتقادی

خواندن یک کار فکری است، پس نحوه تفکر ما بر کیفیت مطالعه امان تأثیر می گذارد. جمله قبلی ایده محوری کتاب فوق است. تفکر انتقادی یک نظریه است که انسان ها را چیزی جز نحوه تفکرشان نمی داند. در این نظریه محدودیت ها و ضعف های فکر انسان شناخته شده است و پس از آن با یاد دادن تکنیک ها و مهارت هایی امکان غلبه بر این ضعف ها مهیا می گردد. هنگامی که متنی را مطالعه می کنیم باید بتوانیم آن را به خوبی درک کنیم و متوجه بشویم که چه می گوید. علاوه بر این ضروری است که مبانی استدلال را به خوبی بدانیم تا متوجه شویم مدعای اشاره شده کتاب، تا چه مقدار معتبر است. اینکه بتوانیم کتابی را به درستی مطالعه کنیم مستلزم کوشش و پشتکار زیاد در تکرار الگوهای درست است تا فکر ما به آن الگوها عادت کند. در این کتاب می آموزید که باید به صورت هدفمند مطالعه کنید، به منظور نویسنده توجه داشته باشید، در حین خواندن متن به معنای آن فکر کنید، کتاب ها را به عنوان یک آموزگار ببینید و یک نقشه دانش تنظیم کنید.

کتاب آشنایی با هنر دقیق خواندن بر اساس مفاهیم و اصول تفکر انتقادی، از دو بخش نظری و عملی تشکیل شده است. بخش عملی آن تمرینات بسیاری دارد تا تکنیک ها و مهارت های لازم را به خوبی بیاموزید. نثر کتاب فوق روان است. این کتاب به وسیله ریچارد پل و لیندا الدر نوشته شده است.

چگونه کتاب بخوانیم؟

مردم فکر می نمایند که می دانند چگونه کتاب بخوانند، اما این تصور غلطی است. ضروری است که در ابتدا مسائل خواندن را بشناسیم تا بتوانیم آن ها را حل کنیم. این کتاب برای افرادی نوشته شده است که به مطالعه علاقه دارند. به افرادی که بخش زیادی از دانش خود را از مطالعه کسب می نمایند، خواننده می توان گفت. شما ضروری است بدانید که هدفتان از خواندن یک کتاب چیست تا بتوانید شیوه مطالعه خود را مشخص کنید. مهم ترین ویژگی این کتاب، مشخص سطوح خواندن و مطالعه است. هر کدام از این سطوح، بخشی از انتظارات خواننده را رفع می نماید. دومین ویژگی مهم چگونه کتاب بخوانیم؟ اشاره به این نکته است که کتاب های مختلف نیازمند آن هستند تا به شیوه های مختلفی خوانده شوند. این کتاب از 4 بخش و 22 فصل تشکیل شده است. در بخش اول کتاب فوق با ابعاد خواندن آشنا می شوید، بخش دوم چگونه کتاب بخوانیم، خواندن تحلیلی است. در قسمت سوم روش هایی برای انواع مختلف مطالب خواندنی را یاد می گیرید، بخش چهارم هم به اهداف نهایی خواندن اختصاص دارد.

چگونه کتاب نخوانیم

کتاب چگونه کتاب نخوانیم نوشته دن ویلبر است. این نویسنده توان مند با لحنی طنز و صمیمانه به شما یاد می دهد که چگونه کتاب مناسب خود را پیدا کنید و بخوانید. در این اثر با تعداد زیادی از اثرهای فاخر و ارزشمند در حوزه های مختلف آشنا شوید. در این کتاب به چالش های کتاب و فرهنگ کتاب خوانی پی خواهید برد. اثر فوق می تواند آغاز خوبی برای کتاب خوان شدن شما باشد. زیرا اثر فوق موجب برانگیخته شدن حس کنجکاوی اتان خواهد شد. این کتاب می تواند به شما یاری کند تا کتاب های مناسبی را بر اساس ژانر دلخواه خود پیدا کنید. علاوه بر این در اثر فوق، با شخصیت های مهمی آشنا خواهید شد.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 9 آذر 1400 بروزرسانی: 9 آذر 1400 گردآورنده: facloob.ir شناسه مطلب: 8

به "چگونه کتاب بخوانیم؟ (4 کتاب درباره فوت وفن مطالعه)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه کتاب بخوانیم؟ (4 کتاب درباره فوت وفن مطالعه)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید