فرمان دردسرساز تسلا!

به گزارش کلوب فارسی، یکی از خصوصیات خاص و منحصربه فرد در خودروهای مدل S و X تسلا، غربالک فرمان یوغ شکل آن است که در واقع، نیمهٔ بالایی آن بریده شده است. این ویژگی خاص در کنار عدم وجود انتخابگر دنده این روزها حواشی زیادی برای تسلا به وجود آورده است.

فرمان دردسرساز تسلا!

اگر از کیفیت پایین داشبورد و مونتاژ نه چندان دقیق محصولات تسلا بگذریم، باید قبول کنیم که بیش از یک قرن است که فرمان های گرد در خودروها استفاده شده اند، بنابراین احساس ناراحتی رانندگان هنگام مشاهده فرم قطع شده یوغ کاملاً طبیعی است.

شاید به جز خودروهای فرمول 1، تنها در فیلم های علمی تخیلی با چنین سَبک فرمانی روبه رو شده ایم، در حالیکه رانندگی در دنیای واقعی نیازمند توجه و دقت زیاد بوده و بر اساس منطق انجام می گردد، نه تخیل!

اگر جنبه بصری و جذابیت فرمی غربالک یوغ شکل را کنار بگذاریم، نکتهٔ اصلی نقدها مربوط به کاربردی بودن آن است. فرمان های گِرد بر اساس تحقیقات و آزمایشات اجرا شده برترین راهکار و وسیله برای راهنمایی وسیله نقلیه در شرایط مختلف هستند، حتی چندین سال پیش هنگامی که فرمان های زیر تخت (D شکل) با هدف جلوگیری از دست و پا گیر بودن کمان زیرین دایره غربالک فرمان با پا و شکم رانندگان رواج پیدا کرد، مخالفت هایی در این رابطه از سوی پلیس و کارشناسان تصادفات و ایمنی با طرح این سوال که به هنگام چرخاندن فرمان و به علت این فرم خاص چقدر احتمال خطای راننده و از دست در رفتن فرمان وجود دارد، رخ داد.

اما واقعیت این است که بر خلاف غربالک فرمان های D شکل، فرمان های یوغی شکل وسیله ای راحت و مناسب برای راندن و کنترل خودرو نیستند و کار کردن با آن نیازمند تمرین و دقت بسیار است و این برای رانندگی در جاده و خیابان که حوادث در کسری از ثانیه رخ می دهد، نکته ای خطرناک و نامناسب محسوب می گردد. به عبارت دیگر، شاید شما به هنگام رانندگی معمول در مسیرهای مستقیم یا پیچ های ملایم با این نوع فرمان هیچ مسئله ای نداشته باشید، اما در پیچ های تند و شرایط اضطراری کنترل خودرو به شدت ریسکی و خطرناک می گردد و احتمال تصادف بسیار بالا می رود.

البته تسلا در برابر این هشدار و انتقاد دلایل و توجیه های جالب و البته مضحکی می آورد:

درست است که شاید بخشی از گیج شدن رانندگان در کنترل خودرو به این فرم فرمان مربوط گردد، اما شک نکنید که مالکان به تدریج به شکل یوغ عادت می نمایند!

این توجیه مضحک تسلا در حالی است که بر اساس آزمایش های اجرا شده طی یک روز کامل و بر روی بیش از 45 داوطلب، تقریباً تمامی رانندگان اعتراف نموده اند که چرخاندن یک جسم گرد همواره از یک مستطیل کشیده و باریک راحت تر است و در مواقع بسیاری، آن ها کنترل خودروی خود را با فرمان یوغی از دست می دهند.

به گفتهٔ متخصصان موسسهٔ تست ایمنی خودروی اروپا EuroNcap، یوغ ها ممکن است برای اتومبیل های مسابقه ای (و سفینه های فضایی) عالی باشند، اما برای رانندگی روزمره ایده آل نیستند.

به گفته یکی از مالکان تسلا مدل S، یوغ از قفل به قفل 2.25 چرخش دارد که در حدود 800 درجه است. این عدد در اتومبیل های مدرن F1 از حداکثر 300-400 درجه و به 900 درجه اتومبیل معمولی نزدیکتر است.

هرچند تسلا انتخاب فرمان یوغی شکل را برای خریداران اختیاری نموده، اما چندان عجیب نیست مشتریانی که بیش از هرچیز در خرید هر وسیله ای در زندگی، صرفاً در پی خاص و متمایز بودن هستند، این بار نیز علی رغم ایرادات فاحش این نوع فرمان، بازهم برای سفارش و خرید آن صف کشیده تا استفاده از این فرمان ها را حتی در ظاهر و صرف خودنمایی، طبیعی و لذت بخش جلوه دهند.

نظر شما درباره این گونه تازه فرمان تسلا چیست؟ آیا به نظر شما این نوع فرمان می تواند در رانندگی کاربردی باشد؟ نظرات و پیشنهادات خودتان را به وسیله بخش دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

منبع: بلاگ دیوار
انتشار: 6 مرداد 1401 بروزرسانی: 6 مرداد 1401 گردآورنده: facloob.ir شناسه مطلب: 245

به "فرمان دردسرساز تسلا!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرمان دردسرساز تسلا!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید