طرز تهیه کباب سلطانی خانگی؛ ترکیب کباب چنجه با جوجه کباب

به گزارش کلوب فارسی، روش های زیادی برای درست کردن کباب سلطانی وجود دارد. ما یکی از بهترین و ساده ترین روش های پخت خانگی این کباب بسیار خوشمزه رو به شما آموزش می دیم. کباب سلطانی یک کباب برای مجالس بزم و تفریح.

طرز تهیه کباب سلطانی خانگی؛ ترکیب کباب چنجه با جوجه کباب

کباب سلطانی چیست؟

کباب چنجه یا کباب تکه های گوشت قرمز و جوجه کباب دو نوع از محبوب ترین کباب های ایرانی است. بدون شک در سفره ای که کباب آن شامل هر دو نوع باشد عنوانی جز سفره اعیانی نمی توانیم بگذاریم. کبابی هم که به این شکل آماده می شود سلطان کباب ها باید باشد یا بهتر بگوییم کباب سلطانی.

کباب سلطانی یکی از پرطرفدار ترین و مجلسی ترین کباب ها است که در لیست غذاهای ایرانی برای گردشگران خارجی نیز جایگاه ویژه ای دارد. امروز ما به نحوه طبخ و نکات لذیذتر شدن آن اشاره خواهیم کرد، با ما همراه باشید و این دستور بی نظیر رو از دست ندید.

در تمامی روش ها نحوه پخت در وهله اول شامل طعم دار کردن گوشت ها با ذائقه ها و سلیقه های متفاوت، و در مرحله دوم نحوه به سیخ کشیدن آن هاست.

بله حتی نحوه پخت روی ذغال یا شعله گاز در طعم کباب تاثیرگذار است. کباب درست کردن رو اصلاً ساده در نظر نگیرید چون نکات ریزی داره که هر کدومش تاثیر مهمی در طعم نهایی کباب دارند. برای مثال قدیمی ها اصطلاح جالبی در مورد پخت کباب دارند اون ها اعتقاد دارند کباب بدون اشک طعمش خوب نمی شه! اشک کباب در حقیقت همان فرآیند ذوب شدن چربی اضافی گوشت است که بواسطه بویی که راه می اندازد محبوبیت زیادی بین طرفداران کباب دارد. قدیمی ها هیچ وقت چربی اضافی یا دنبه رو از گوشت جدا نمی کنن حتی ممکنه مقداری اضافی هم بین تکه های گوشت سرسیخ بزنن.

کباب کردن گوشت های مختلف عطر و بوی بسیار دلبر و دل نشینی دارند که بسیار وسوسه برانگیز هستند. شما می توانید انواع کباب ها را به شکل خوراک یا در کنار پلو سفید یا زعفرانی سرو کنید. غذای بی نظیر و شکیل امروز ما نیز هم به صورت خوراک و هم در کنار چلو سرو می شود. در خبرنگاران بلاگ با طرز تهیه چلو کباب سلطانی آشنا شوید.

مواد مورد نیاز تهیه کباب سلطانی:
گوشت قرمز بدون استخوان (گوسفندی یا گوساله)صد و پنجاه گرم
فیله مرغص دو پنجاه گرم
لیمو تازه یا آب لیموچهار قاشق غذاخوری
پیاز میانهدو عدد میانه یا (کیوی میانه دو عدد)
روغن زیتوندو قاشق غذاخوری
زعفران دم کردهدو قاشق غذاخوری
نمکبه مقدار لازم
فلفل قرمزبه دل خواه

طرز تهیه کباب سلطانی مجلسی:

در اولین مرحله به سراغ پیازهایمان می رویم. پیاز را بهتر است به صورت خلالی برش بزنیم که در سرانجام کار به گوشت ها نچسبند و به راحتی قابل جدا کردن باشند.

ممکن است شما هم در روش های مختلف مشاهده کرده اید که پیاز را رنده می کنند که این کار باعث می شود مقداری از پیاز ها به گوشت تان بچسبد. در هنگام کباب شدن زودتر می سوزد و شکل ظاهری بدی به کباب شما می دهد. ما توصیه می کنیم پیاز رو خلالی برش بزنید.

در این جا می تونید در کنار پیاز از کیوی هم استفاده کنید. کیوی حاوی آنزیمیست بنام اکتینیدین که در بافت گوشت تاثیر گذاشته و باعث ترد شدن آن می شود. نکته جالب اینه که کیوی بواسطه خاصیت اسیدی که داره تاثیر شدیدی روی بافت گوشت می زاره. این تاثیر به مقدار ای هست که اگر از کیوی برای نرم کردن گوشت استفاده کنید زمان مورد نیاز در این مرحله نصف می شه.

نکته: فراموش نکنید که بیشتر از سی تا چهل دقیقه گوشت ها در کیوی نماند چون ممکن است بافتشان را از دست بدهند و ا له شوند.

در دومین مرحله به سراغ گوشت هایمان می رویم و فیله های گوشت را به صورت مستطیلی برش می زنیم.

نکته مهمی که باید در این مرحله رعایت کنید یکسان برش زدن گوشت ها هستند، چون در زمان کباب شدن ممکن است یکسان کباب نشوند و شکل ظاهری خوبی به خود نگیرند. این جوری کباب هاتون به دو صورت خواهند بود بخشی سوخته و بخشی نپخته.

گوشت ها رو به ظرف مناسبی منتقل کرده و کیوی خرد شده و پیاز ها را به آن اضافه می کنیم و سی تا شصت دقیقه زمان می دهیم تا بافت گوشت ها نرم شود.

معمولا گوشت مرغ، بافت نرم تری نسبت به گوشت قرمز دارد به همین دلیل اول گوشت قرمز را طعم دار می کنیم تا تردتر شوند.

نکته: با توجه به این که زمان پخت گوشت قرمز و سفید متفاوتند شما باید گوشت قرمز رو زودتر طعم دار کنید و در صورت امکان برای نرم تر شدن بافتش از کیوی استفاده کنید.

در ظرف دیگری گوشت مرغ تکه شده را با زعفران دم شده و مقداری از پیازهایمان مخلوط می کنیم. کمی زمان می دهیم تا زعفران بوی زهم مرغ را بگیرد و پیاز ها بافت گوشت را نرم تر کنند.

نکته: توجه داشته باشید که در این مرحله به گوشت ها آب لیمو و نمک را اضافه نکیند چون باعث می شود که گوشت سفت شده و به خوبی کباب نشود.

خوب به مراحل سرانجامی کم کم داریم نزدیک می شیم. پیازها یا کیوی های خرد شده را از گوشت ها جدا کرده و درون ظرف دیگری گوشت مرغ و گوشت قرمز را با هم مخلوط میکنیم.

روغن زیتون، آب لیمو، نمک و فلفل را با هم مخلوط کرده و به گوشت ها اضافه می کنیم. پانزده دقیقه زمان می دهیم تا گوشت ها طعم دار شوند. با همین چند قلم جنس به راحتی گوشت هایمان را برای کباب شدن آماده کردیم.

در مرحله آخر از سیخ های فلزی کمک خواهیم گرفت و تکه های گوشت قرمز و مرغ را یکی در میان به سیخ می کشیم. بهتر است در این مرحله با کمک دست گوشت ها را کنار هم بچینیم تا فضای خالی بین آن ها نماند چون در حین کباب شدن آب گوشت گرفته می شود گوشت ها به قطعات کوچک تری تبدل می شوند. آخرین توصیه ما اینه که برای پخت این کباب حتی المقدور از منقل و ذغال استفاده کنید، حرارت ذغال بسیار بیشتر از شعله گار است و زمان کمتری برای پخت مورد نیاز است.

کباب سلطانی یکی از تکرار نشدنی ترین طعم های خوراکی ها را دارد، حتما پیشنهاد می کنیم شما هم از این غذای مجلسی در مهمونی هاتون استفاده کنید.

ممنون از نگاه های پرمهرتون، تا یه دستور غذای سنتی دیگه شما رو به خدا می سپاریم.

منبع: اُکالا
انتشار: 4 دی 1400 بروزرسانی: 4 دی 1400 گردآورنده: facloob.ir شناسه مطلب: 37

به "طرز تهیه کباب سلطانی خانگی؛ ترکیب کباب چنجه با جوجه کباب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه کباب سلطانی خانگی؛ ترکیب کباب چنجه با جوجه کباب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید