سریع ترین حیوان در ایران!

به گزارش کلوب فارسی، یوزپلنگ در ایران همیشه جانوری ارزشمند بوده و رد آن را می توان در تاریخ و فرهنگ ایران از سفالینه ها تا متون ادب فارسی به خوبی دید. با وجود حفاظت های شدید از این دونده بی رقیب، هنوز نامش در لیست جانوران در آستانه انقراض اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) قرار گرفته است.

سریع ترین حیوان در ایران!

به گزارش همشهری آنلاین، یوزپلنگ آسیایی یا یوزپلنگ ایرانی یک زیرگونه در بحران انقراض از یوزپلنگ است و بر اساس برآوردها در سال 1401 تنها 20 قلاده از آن در ایران شناسایی و دارای شناسنامه بودند.

این جانور در منطقه ها بیابانی در سطح منطقه زندگی می نموده است و سال هاست که نسل آن در معرض نابودی کلی قرار گرفته است. این جانور فایده زیادی برای طبیعت و محیط زیست دارد مانند شکار حیوانات پیر و سالخورده که مانع از شیوع بیماری های مختلف می شود. نتایج تحقیقات در سال 1399، نشان می دهد که بین 10 تا 20 قلاده یوزپلنگ در منطقه ها حاشیه کویر مرکزی از جمله توران، نایبندان، دره انجیر و میاندشت وجود داشته باشد. این تخمین نتیجه نقشه برداری زمینی است که به وسیله بیش از 12000 دوربین دید در شب که در مکان های مختلف کار گذاشته شده بود.

یوزپلنگ آسیایی زمانی در منطقه ها وسیعی از آسیا از شبه جزیره عربستان و خاور نزدیک تا منطقه خزر، قفقاز جنوبی، بیابان قزل قوم و هند پراکنده بود، اما در حال حاضر در لیست جانوران در آستانه انقراض اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت قرار گرفته است و منحصر به نواحی دور افتاده ای در بیابان های مرکزی ایران شده است. آخرین گزارش مستند از یوزپلنگ در هندوستان به سال 1974 بر می شود. از آن موقع به بعد، یوزپلنگ به سرعت از سرتاسر قلمرو خود ناپدید شد. ایران از دهه 1970 به عنوان تنها زیستگاه یوزپلنگ های آسیایی شناخته شده است.

یوزپلنگ آسیایی بین 32 تا 67 هزار سال پیش، از جمعیت یوزپلنگ ها در آفریقا جدا شد. در زمان حکومت بریتانیا بر هند، آن را پلنگ شکار می نامیدند. این نام، برگرفته از یوزهایی بود که به تعداد زیاد به وسیله خانواده سلطنتی هند در اسارت نگهداری می شدند تا برای شکار آنتلوپ های وحشی از آن ها استفاده نمایند.

منبع: فرارو
انتشار: 21 تیر 1402 بروزرسانی: 21 تیر 1402 گردآورنده: facloob.ir شناسه مطلب: 409

به "سریع ترین حیوان در ایران!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سریع ترین حیوان در ایران!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید