روستای ییلاقی اسب سرا بهشت گمشده در تالش است

به گزارش کلوب فارسی، ایرنا/ براساس آخرین گزارش های بدست رسیده، روستای ییلاقی اسب سرا بهشت گمشده در تالش است.

روستای ییلاقی اسب سرا بهشت گمشده در تالش است

وجود رودخانه ها، چشمه ها، آبشارها و جاذبه های تماشای در امتداد راستا منتهی به روستای اسب سرا که به علت تنوع اقلیمی و ساختارهای جغرافیایی طبیعی، فضاهای خاص و منحصر بفردی دارد همچون تابلوی نقاشی بزرگ و هدیه الهی است.

زیبایی های منحصر بفرد و طبیعی این منطقه نظر بسیاری از طبیعتگردان را به خود جلب نموده و گروههای مختلف کوهنوردی نیز در طول سال از این منطقه بازدید می نمایند.

هرچند تالش منطقه ها زیادی برای تماشا و گشت وگذار دارد اما در محدوده این شهرستان روستای ییلاقی اسب سرا در مجاورت روستاهای گردشگری سیاه پشت، آوا، بیلیابین و شکردشت، منطقه ای زیبا با طبیعت منحصر بفرد وجود دارد که به بهشت گمشده معروفیت دارد.

ساکنان اسب سرا بر این باورند و می گویند: سکونتگاهشان، این بهشت گمشده از توابع بخش مرکزی شهرستان تالش را به نام اصلی اسب سرا و شکر دشت با صدای دلنشین آبشارهای روان و رودهای خروشان، نسیم ملایم و آفتاب دلچسب، منظره ها کوهستانی و دشت های خرم برایشان از جان عزیزتر دارند زیباترین تماشای هایی که از تولد آن را اینگونه به خاطر دارند و یه یاد می آورند.

اسب سرا و روستای بیلیابین دارای پوشش گیاهی انبوه است و در اطراف این منطقه تماشای منظره های زیبا و کوه های پوشیده از درخت و جنگل است که به مردم و ساکنان زندگی می بخشند و این مردمان هم میدانند که حیاتشان به این طبیعت و حفظ آن است از این رو در حفاظت از آن وسواس دارند.

مهربانی در بین مردم این منطقه موج می زند مردمانی که در میانه این زیبایی ها در محرومیت از امکانات بسر می برند. از این رو وقتی خبرنگار را می بینند فرصت را مغتنم می دارند و به بیان مسائل و کمبودهای موجود در روستایشان می پردازند.

فتح الله اسمعیلی شکردشت، عضو 64 ساله شورای اسلامی روستای اسب سرا که همراه همسرش بانو تاجی حق نیا میکوشد به خوبی ویژگی ذاتی این مردمان میهمان نواز را بجا آورده و میهمان را عزت تمام کند و در خانه روستایی این مرد مهربان لحظاتی را به گپ و گفتی محبت آمیز میگذرانم. او خواهان انعکاس زیبایی ها و مسائل روستا و ساکنان آن در کنار هم است.

وی پیرامون اینکه روستای ییلاقی اسب سرا بهشت گمشده در تالش است، میگوید: در گذشته که جاده و ماشین نبود، تردد به این منطقه با چهارسرانجام و به سختی امکان پذیر بود، ولی امروزه با وجود جاده و ماشینی شدن امور شاهد تغییر در سبک زندگی ها و سهل تر شدن امور هستیم و اما این ماشینی شدن زندگی ها آثار ناخوشایندی هم دارد چنانکه بخش زیادی از اوقات بچه ها ما در طول شبانه روز با گوشی های موبایل سپری می گردد که خود موجب فلج شدن زندگی ها می گردد.

این عضو شورای اسلامی روستای اسب سرا در تالش میگوید: 8 فرزند دارد که 3 تای آنها پسر و 5 تای دیگر هم دختر هستند و همه ازدواج نموده اند و امروز 20 نوه و یک نتیجه هم دارم که شیرین ترین اوقات زندگی ما در کنار آنها سپری می گردد.

اسمعیلی با بیان اینکه شغل مردم و ساکنان این منطقه ها دامداری و کشاورزی است، میگوید: طبق اسناد موجود و کاووش های بعمل آمده از زمانهای بسیار دور از قاجار و حتی بسیار دورتر مثل ساسانیان و اشکانیان زندگی در این منطقه ها رونق داشته و مردم دارای گندمزارهای زیادی بوده اند.

وی اعلام کرد: پدربزرگ من بنام خدابخش خان اسمعیلی از افراد سرشناس منطقه بود که مسئولیت سواره نظام میزا کوچک خان جنگلی را در این منطقه بر عهده داشت و تعداد 35 سواره نظام تحت فرماندهی اش بود.

اسمعیلی می گوید: برای بهبود معیشت و گردش چرخ اقتصاد خانواده و زندگی باید کار و کوشش کنیم و حفظ و نگهداری منابع طبیعی و عرصه های جنگلی یک تکلیف عمومی است و در این حوزه کار می کنم و حتی دارای کارت افتخاری همیار طبیعت نیز هستم.

او هوای مناسب و آب کافی در این روستا را موجب رونق کشاورزی و باغداری در این منطقه دانسته و می افزاید: در این منطقه بلوط، توسکا، ممرز، افرا، انجیلی، زبان گنجشک، سرخدار، شمشاد، لرگ، لیلکی، آزاد، راش و انجیلی به عنوان مشهورترین درختان و ازگیل، زالزالک، زغال اخته، آلوچه وحشی، سیب های وحشی، انار، به، گیلاس، آلبالو، تمشک از جمله درختان و درختچه هاست.

برای سفر به این منطقه ها همه فصل ها مناسب هستند در این میان فصل پاییز زیبایی جنگل های گیلان و تالش دوچندان است، زیرا ترکیبی از رنگ های مختلف و باران هایی که همه چیز را می شوید و جلا می دهد، زیبایی و طراوت جنگل را دو چندان نموده و منظره های منحصر بفرد از طبیعت در مقابل چشمان گردشگران نقش می بندد.

محیط اطراف این منطقه ظرفیت های بالایی برای کوهنوردی و جنگل گردی دارد در بسیاری از نقاط جنگلی به علت درهم پیچیدگی شاخه های درختان راهی برای عبور نور خورشید وجود ندارد و سایه هایی همیشگی این بخش ها را تاریک می نماید.

بیلیابین در شهرستان تالش، نزدیکترین روستا به اسب سرا است که با فاصله 45 کیلومتری از مرکز شهرستان این شهر حدود 1700 متر از سطح دریا ارتفاع دارد.

راستا دسترسی به این منطقه جاده ای خاکی و شرایط نامناسب دارد و به علت عدم توسعه شبکه آبی، ساکنان روستای بیلیابین مسافت طولانی را طی می نمایند و با سطل و دبه آب تهیه می نمایند.

افراسیاب بخشی نژاد، دهیار روستای بیلیابین تالش با اشاره به مسائل موجود میگوید: این روستا دارای 86 خانوار فاقد راه مناسب، آب شرب، و تعداد 22 خانوار هم از نعمت برق بی بهره هستند.

دهیار روستای بیلیابین در ادامه با اشاره به بعضی از مسائل خود و دیگران از پائین بودن سرانه آرد ساکنان این منطقه گلایه دارد و میگوید: سرانه آرد ماهیانه هر فرد در ماه 7 کیلو است که جوابگوی احتیاج روستائیان نیست و از مسئولین امر درخواست تجدید نظر در این راستا برای افزایش سهمیه سرانه آرد را دارد

وی در ادامه می گوید: دانش آموزان ما در این روستا فقط تا سرانجام دوره ابتدایی مدرسه می روند و به علت نبود مدرسه برای پایه های تحصیلی بالاتر ناگزیر به ترک تحصیل یا باید متحمل هزینه بالایی برای رفتن به مدرسه در منطقه ها شهری شوند.

فرماندار شهرستان تالش هم گفت: بزودی هیأتی را به منظور آنالیز مسائل روستای های پیرامون شکردشت و اسب سرا به منطقه اعزام میکنم.

کیا عاشوری عنوان نمود: روستائیان در خط مقدم فراوری و اقتصاد هستند و بهره مندی از امکانات و زیر ساخت های لازم از حقوق آنان می باشد.

وی با اشاره به گستردگی منطقه و احتیاج به برطرف عقب ماندگی ها و ایجاد زیر ساختهای لازم گفت: شهرستان تالش دارای روستاهای زیاد و احتیاج به توجه می باشد و منطقه شکردشت، اسب سرا و بیلیابین از منطقه ها گردشگری و روستاهای دارای سکونت دائم است و برای دسترسی آسان مردم به مرکز شهرستان حتما اقدامات لازم در زمینه بهسازی جاده بعمل خواهد آمد.

منبع: همگردی
انتشار: 30 شهریور 1401 بروزرسانی: 30 شهریور 1401 گردآورنده: facloob.ir شناسه مطلب: 281

به "روستای ییلاقی اسب سرا بهشت گمشده در تالش است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روستای ییلاقی اسب سرا بهشت گمشده در تالش است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید