دیدنی های کیاسر و جاذبه های تماشایی از طبیعت زیبای این منطقه

به گزارش کلوب فارسی، در استان مازندران و در فاصله 70 کیلومتری جنوب شهر ساری، شهر کیاسر قرار گرفته است؛ این شهر مرکز چهار دانگه است. کیاسر در سال 1372 از روستا به شهر تغییر یافت که دارای جذابیت های بسیاری می باشد، هرچند امروزه دیگر مانند سابق مورد توجه نیست.

دیدنی های کیاسر و جاذبه های تماشایی از طبیعت زیبای این منطقه

از جمله بخش های 6 گانه ساری بخش چهاردانگه می باشد که مرکز آن کیاسر نام دارد، که در گذشته دارای عمران و پیشرفت زیادی بود که البته آن را مدیون وجود معدن زغال سنگ بود که پس از تعطیلی آن اندازه مهاجرت از این شهر رو به افزایش نهاد و موجب کاهش جمعیت افراد این مکان شد. قبل از این اهالی پیرامون لوازم احتیاجی خود را از این منطقه تهیه می نمودند و برای درس خواندن نیز به این منطقه می آمدند.

جغرافیای کیاسر

این شهر در فاصله 70 کیلومتری جنوب شرقی شهر ساری و در 84 کیلومتری شهر دامغان قرار گرفته است، مکان قرارگیری کیاسر در یک دره است که از هر طرف غیر از شمال غربی از طریق کوههایی محاصره شده است. این شهر از طرف شمال غربی به دشت کیاسر منتهی می شود، و از طرف مشرق با کوههای فتلا و کل پشت، از جنوب با کوههای کل سر و زرکوه، از طرف شمال با کوههای نستر نسترا، ململی، اجیر لنگه، اسب زین پوشیده شده است.

آب و هوای کیاسر

کیاسر منطقه ای کوهستانی دارای آب و هوایی کوهستانی می باشد، این منطقه در فصل تابستان آب و هوایی دلچسب و معتدل دارد که در فصل زمستان به علت سرمای شدید اهالی این منطقه نمی مانند، و همین موضوع موجب شده تا جمعیت ثابتی نداشته باشد. جمعیت آن 2300 نفر می باشد که البته بنا به گفته ای که بیان شد، دچار نوسان است.

چشم اندازهای کیاسر

آبشار بندرگاه

آبشار بندرگاه یا بندگاه در شمال غربی روستای بالاده و بعلاوه بر روی دامنه قله کوه شاه دژ قرار گرفته است، مکان جای گیری دقیق تر آن در بخش کم عرض و ژرف دره بزرگی از جنس سنگ می باشد. این آبشار که یکی از دیدنی های زیبا و مجذوب کننده کیاسر واقع در بخش چهار دانگه ساری محسوب می شود دارای 12 متر بلندی بوده که در بهار هنگامی که برف های دامنه شاه دژ آب می شود، آبشار بندرگاه پرآب می شود.

علاقه مندان به سرگرمی صخره نوردی می توانند از دیواره سنگی این آبشار برای صخره نوردی بهره ببرند، و هم از منظره ها زیبا و خیره کننده آن نهایت لذت را ببرند.

آبشار کارنام

این آبشار در مجاورت روستایی به نام کارنام قرار گرفته است که به همین نام هم نامیده می شود، آبشار زیبا و مسحور کننده کارنام با ارتفاع 40 متری در بخش دانگه و در مجاورت روستای کارنام، در بلندی 1000 متری سطح دریا در مرکز جنگلی روحنواز واقع در البرز شرقی واقع شده است. این ناحیه آب و هوایی مطبوع و مرطوب دارد که مردمان آن به دامداری و کشاورزی و بعلاوه زنان به کرباس و شال بافی مشغول هستند که از جمله صنایع دستی این قسمت و سوغات آن محسوب می شود.

روستای اروت

در قلب شهر کیاسر روستای قدیمی اروت واقع شده است که یکی از دیدنی های کیاسر به شمار می رود، این آبادی دارای مجذوب کنندهیت هایی منحصر به فردی از جمله رود در جریان و زلال تجن است که در دل روستا پیوسته روان است، بعلاوه چشمه سونر پیته با جاری شدن به سمت اروت تصویر زیبایی را بوجود می آورد که البته منبع آب نوشیدنی این روستا می باشد. اهالی روستای اروت تشکیل شده از 50 خانواده و بیشتر از 300 نفر است.

روستای وری

روستای وری در جنوب شرقی شهر کیاسر و در نزدیکی (60 کیلومتری) شهر ساری واقع شده است، این روستا با سایر آبادی های واقع در مازندران دارای تفاوت می باشد، وری در حال حاضر یک شهرک می باشد که پس از مهاجرت مردم در سال 1362 به علت رانش زمین ایجاد شد که بر همین اساس ساختار آن بر پایه معماری دهه 60 می باشد؛ اهالی این روستا به کشاورزی مشغول هستند.

بعلاوه وجود مرقد امامزاده سید محمود میر عمادالدین از نوه های امام موسی کاظم (ع) با توجه خاصی از سوی مردم روبرو می باشد.

پارک ملی

پارک ملی کیاسر یکی از دیدنی های شهر کیاسر واقع در استان مازندران می باشد، پارک ملی کیاسر که در جنوب ساری واقع شده به شکل جنگل های طبیعی دست نخورده و زیبا، زمین های چراگاهی پر از درخت، و محل رشد گون های گیاهی خاص زیادی مانند سرخدار، بلوط اوری و غیره است. این پارک دارای 2 قسمت می باشد، قسمت اول قابل استفاغده به عنوان منبع ذخیره ای بیوسفر و قسمت دیگر در شرق و جنوب پارک ملی می باشد.

دریاچه پله

در روستای الندان یکی از روستاهای شهر کیاسر، دریاچه زیبایی وجود دارد که بعضی به آن آب بندان پله ازنی نیز می گویند، در فاصله 65 کیلومتری جنوب ساری و در فاصله 20 کیلومتری کیاسر واقع در دهستان چهاردانگه در بخش چهار دانگه و بر روی دامنه کوه ازنی کوه روستای ازنی قرار گرفته است. دریاچه پله در مجاورت این روستا واقع می باشد.

این دریاچه دارای مساحتی حدود 17 هکتار است که هنگام بارش 30 هزار هکتار هم می شود، رودخانه ای در طرف دیگر آب بندان پله رود جاری است که دارای آبی گوارا بوده که از طریق هیچ نوع آلوده کننده ای آلوده نمی شود، نکته جالب این است که آب این رودخانه از طریف بارش های برف و باران تامین می شود که به علت جنس خاک آن آب به میزان بیشتری باقی می ماند و کمتر نفوذ می نماید. به تازگی با آزاد سازی ماهی در این آب بند مورد استفاده بیشتر قرار گرفته است.

آبشار امدوا

امدوا (جلنگ جلینگ) آبشاری واقع در شرق روستای تیلک، و در غرب روستای پایین ده، و جنوب غربی ناحیه دو سرشمار واقع شده است. این آبشار که یکی از چشم اندازهای زیبای کیاسر می باشد که تقریبا 14 متر بلندی دارد و جاذبه های زیادی برای بازدید گردشگران دارا می باشد.

دریاچه چورت

دریاچه چورت که نام دیگر آن دریاچه میانشه می باشد در 10 کیلومتری آبادی چورت در استان مازندران، میان شهرستان ساری تا شهر کیاسر واقع شده است، این دریاچه که از جمله مجذوب کنندهیت های بینظیر و چشمگیر مازندران است، به خواهر خوانده دریچه خزر نیز معروف می باشد.

برای دست یابی به دریاچه چورت که با این همه زیبایی بیشتر شبیه به رویایی دوست داشتنی می ماند، از بین جنگل عبور کرده و با مشاهده درخت های سرسبز و چشمگیر همراه با آب و هوای دلچسب خاطره ای به یاد ماندنی برای خود بسازید و رویاهای خود را لمس نمایید.

در این مقاله شما را با دیدنی های کیاسر آشنا نمودیم، امیدواریم مورد توجه شما قرار گرفته باشد، این شهر که مرکز بخش چهار دانگه در شهرستان ساری می باشد دارای مجذوب کنندهیت های زیادی برای گردشگران طبیعت دوست به شمار میرود.

منبع: دیجیاتور
انتشار: 11 مرداد 1401 بروزرسانی: 11 مرداد 1401 گردآورنده: facloob.ir شناسه مطلب: 250

به "دیدنی های کیاسر و جاذبه های تماشایی از طبیعت زیبای این منطقه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دیدنی های کیاسر و جاذبه های تماشایی از طبیعت زیبای این منطقه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید