تحقیقی که نشان می دهد که چرا خواندن قرارداد های حقوقی سخت است، برنده جایزه ایگ نوبل شد!

به گزارش کلوب فارسی، جوایز ایگ نوبل یا نوبل احمق ها که بیش از 30 سال اجرا می گردد و یک طعنه و شوهی با جایزه نوبل اصلی است.

تحقیقی که نشان می دهد که چرا خواندن قرارداد های حقوقی سخت است، برنده جایزه ایگ نوبل شد!

Ig Nobels در خصوص تمسخر تحقیقات پوچ نیست، بلکه آن ها جنبه عجیب علم را جشن می گیرند - تمرکز بر اکتشافاتی که می توانند شما را بخندانند و سپس شما را به فکر فرو ببرند. این جایزه به وسیله مجلهٔ طنز علمیِ سالنامهٔ تحقیقات نامحتمل (به انگلیسی: Annals of Improbable Research) سازمان دهی می گردد.

برندگان سال جاری 10 دسته را شامل می شوند که علوم مختلفی از فیزیک، زیست شناسی و پزشکی گرفته تا مهندسی، اقتصاد و ادبیات را پوشش می دهند. در طول مراسم اهدای جوایز، سخنرانی های پذیرش به 60 ثانیه محدود می شوند تا دانشمندان را به چالش بکشند تا یافته های خود را به طور خلاصه جمع بندی نمایند.

یکی از نکات برجسته سال جاری مربوط به برنده جایزه ادبیات بود. سه نفر از دانشمندان علوم شناختی به آنالیز یک مشکل کلاسیک می پردازند: چرا درک اسناد قانونی بسیار سخت است؟

در مقاله ای با عنوان نگارش ضعیف، نه مفاهیم تخصصی، مشکل پردازش در زبان حقوقی را ایجاد می نماید ، محققان انواع تکنیک های تحلیلی را به کار گرفتند تا به این نتیجه برسند که اگر نمی توانید بسیاری از اسناد حقوقی را درک کنید، لزوماً تقصیر شما نیست. به نظر می رسد نگارش بد، بسیاری از اوراق حقوقی را بی جهت پیچیده می نماید.

به منظور شفافیت، هر یک از محققان تنها یک کلمه برای جمع بندی یافته های خود در مراسم اهدای جایزه ارائه کردند. آن کلمات زائد، بی فایده و باطنی بودند.

برنده جایزه زیست شناسی هم جالب بود. دو زیست شناس برزیلی آنالیز کردند که چگونه بعضی از گونه های عقرب پس از از دست دادن دم خود به علت یبوست می میرند.

این تکنیک که به عنوان خودمختاری شناخته می گردد، مکانیزم دفاعی است که در آن عقرب ها دم خود را برای فرار از شکارچی جدا می نمایند. تحقیقات تازه نشان می دهد که عقرب ها پس از از دست دادن دم، چندین ماه زندگی می نمایند و هنوز قادر به جفت گیری هستند، قبل از اینکه در نهایت بر اثر یبوست بمیرند.

از دیگر نکات برجسته برندگان سال جاری می توان به جایزه مهندسی برای تحقیقاتی که کارآمدترین روش چرخاندن دستگیره در را مطالعه می نماید، جایزه پزشکی برای مطالعه ای که نشان می دهد چگونه افزودن بستنی به انواع خاصی از درمان های سرطان بچه ها می تواند نتایج را بهبود بخشد، و جایزه تاریخ هنر اعطا شده است. به دانشمندانی که تنقیه دارویی مایا های باستانی را خودآزمایی کردند!

منبع: یک پزشک
انتشار: 6 مهر 1401 بروزرسانی: 6 مهر 1401 گردآورنده: facloob.ir شناسه مطلب: 285

به "تحقیقی که نشان می دهد که چرا خواندن قرارداد های حقوقی سخت است، برنده جایزه ایگ نوبل شد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تحقیقی که نشان می دهد که چرا خواندن قرارداد های حقوقی سخت است، برنده جایزه ایگ نوبل شد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید