ایما صفا به اشکان دژاگه شبیه است ، در انتخاب بازیگران دخالت نمی کنم

به گزارش کلوب فارسی، امید گلزاده به تازگی با نیوکمپ مهمان شبکه نمایش خانگی شده، سریالی که بعد از نیسان آبی همکاری نو او با منوچهر هادی محسوب می گردد.

ایما صفا به اشکان دژاگه شبیه است ، در انتخاب بازیگران دخالت نمی کنم

خبرنگاران- مریم ضیغمی محمدی: امید گلزاده طراح گریم سینما و تلویزیون و اهل مشهد است. او به علت علاقه اش به این حرفه در رشته چهره پردازی سینما تحصیل کرد. گلزاده تجربه همکاری بیش از 2 دهه با کارگردان های مطرح را دارد و حاصل این کوشش سیمرغ بلورین برترین طراح چهره پردازی از چهلمین جشنواره فیلم فجر برای فیلم های شادروان و برف آخر است. دایره زنگی، سلفی با دموکراسی، کاتیوشا، کوسه، گیجگاه، رحمان 1400، نیسان آبی و... هم بخش دیگری از آثار این هنرمنداند که به عنوان طراح گریم در آنها حضور داشته. با او درباره کارهایش حرف زده ایم.

شما پای ثابت آثار منوچهر هادی هستید و گویی حرف هم را می فهمید و در کار به مشکل نمی خورید که همیشه با هم همکاری دارید... .

آقای هادی بطور معمول از اشخاص ثابتی در پروژه هایشان استفاده می نمایند و همه ما عواملی که معمولا کنار هم هستیم مثل خانواده شدیم. خوبی این موضوع اعتمادی است که همه نسبت بهم و به کارهایمان داریم و هر بار در هر پروژه نو با کمی گفتمان به نتیجه مطلوب می رسیم.

اینکه که در سینما و تلویزیون می گویند فلانی پای ثابت آثار فلان کارگردان است یا باند بازی و... را قبول دارید؟

نمی گویم نیست اما این همان حس اعتماد و تامل و همکاری است که اتفاق می افتد، اما خیلی وقت ها هم این طور نیست کارگردان و یا تهیه نماینده به این نتیجه می رسند که اگر با شخص خاصی در بیشتر پروژه هایشان کار می نمایند قطعا ویژگی هایی آن شخص به عنوان یک هنرمند داشته و با دارا بودن آن صفات و ویژگی ها هر دو طرف به راحتی در کنار هم کار می نمایند که این همکاری می تواند سال های سال ادامه داشته باشد.

وقتی پیشنهاد طراحی چهره بازیگران نیوکمپ به شما داده شده به عنوان گریمور با توجه به شناخت تان از بازیگران در انتخاب ها نظر هم دادید؟

بطور معمول اگر از من مشورت بخواهند بله. ولی عموما مداخله ای در انتخاب بازیگر نمی کنم.

چقدر به اعلام نظر طراح گریم و مشورت گرفتن از کارگردان در انتخاب بازیگر معتقد هستید؟

خیلی زیاد. در بیشتر پروژه هایی که قرار بر همکاری ام است جلسات مکرری در این خصوص با کارگردان یا تهیه نماینده دارم که گاهی پیش آمده بازیگری را پیشنهاد دادم که اصلا جز گزینه هایشان نبوده و وقتی این پیشنهاد از سمت من به عنوان طراح گریم مطرح شده به این نتیجه رسیدند که بله چه گزینه مناسب و درستی است برای آن نقش و حتی اگر کمی هم اختلاف بوده این نوید را به آن ها دادم که نگران نباشید و اگر خودتان موافق هستید مابقی کار را بسپارید به گریم تا من بازیگر را به نقش و کاراکتر نزدیک کنم.

گریم های نیوکمپ متفاوت و خوب از کار در آمده؛ مثلا درباره شباهت چهره ایمان صفا با اشکان دژاگه فوتبالیست یا دیگر بازیگران چه کردید؟

پیشنهاد دادم و با اقبال روبرو شد. شباهت جالبی بود در خصوص فیزیک این کاراکتر با آقای دژاگه. بعد از تست اولیه گریم و مثبت بودن نظرات کم کم فضای داستان و دیالوگ ها به آن سمت معطوف شد. بازیگران دیگر را هم باید کوشش می کردم با توجه به محتوای مجموعه شیرین و قابل پذیرش باشند برای مخاطب که فکر می کنم این رخ داده است.

گریم در بازیگری برای رسیدن به یک نقش چقدر حائز اهمیت است؟

بسیار زیاد. چرا که در بیشتر اوقات بازیگر بعد از گریم و لباس آن کاراکتر را که حول محور متن فیلمنامه هست پیدا می نماید.

شنیده ام گریم در سینما و سریال های تلویزیونی اصولی دارد که باید به آن پایبند بود و عموما گریم باید بر اساس شخصیت پردازی انجام گردد و احیای هنرپیشه در ارائه نقش است. در طراحی چهره بازیگران نیوکمپ چه اصولی لحاظ شد؟

دقیقا همین طور است. تلویزیون مخاطب خاص خود و با سلیقه ویژه خود دارد اما مخاطب شبکه خانگی حتی با مخاطب سینما هم فرق دارد، همان مخاطب تلویزیون بروز و آپدیت شده که بعضا دیده ام خیلی هم با دقت و وسواس و حتی هوش حرفه ای کار را دنبال می نمایند که کارمان را هم سخت تر می نماید. هر کدام با نظر و سلیقه خاص خود، اما همیشه کوشش کردم که باورپذیری و نزدیکتر بودن کاراکترها برای مخاطب قابل پذیرش باشد و همیشه برای حفظش کوشش نموده ام.

اوضاع و احوال تلویزیون در چند وقت اخیر به خصوص در بحث فراوریات تلویزیونی (سریال) طوری شده که مردم به رسانه خانگی روی خوش بیشتری نشان دادند. در این میان نیوکمپ هم جزو آثاری است که توانسته تا به حال اعتماد مخاطب را جلب کند. به عنوان کسی که در این سال ها مدام با منوچهر هادی بودید. چه فاکتورهایی را در موفقیت این سریال موثر می دانید؟

منوچهر هادی ذائقه مخاطب را خوب می شناسد و بلدکار است و همیشه کوشش نموده مخاطب را راضی نگه دارد. از نظر من رسالت هنرمند رضایت مخاطبش است حال اگر شخص یا همکاری از کار من یا هر کس دیگری خوشش نمی آید قطعا نظرش قابل احترام است. نمی گردد خارج گود نشست و نظر داد چون در فراوری یک اثر هزاران موضوع پیچیده وجود دارد که نمی گردد برای مثبت بودن تک تک آن موضوعات وقت گذاشت باید برای حفظ یک نُرم و استاندارد کوشش کرد که مطمئن هستم تمام آثار منوچهر هادی و حتی خود بنده دارای آن استانداردهاست. نیوکمپ تمام چاشنی های مفرح بودن یک سریال را داراست و قطعا مخاطب عام را راضی نگه خواهد داشت.

به نظر شما نبود توجه به ماجرای گریم در آثار نمایشی تنها یک ملاحظه مالی از سوی تهیه نماینده است؟

خیر تنها این موضوع نیست متاسفانه بارها برایم پیش آمده که تهیه نماینده و کارگردان سواد اظهار نظر در خصوص گریم را دارا نیستند و حتی قدرت تشخیص گریم استاندارد از گریم معمولی یا بد را هم ندارند و همین موضوع باعث کم شدن کیفیت گریم و توقع از گریمور خواهد شد و در شدت گرفتن راندمان فراوری کار نقش اساسی تری خواهد گرفت.

شما در چهلمین جشنواره فیلم فجر سیمرغ بلورین برترین چهره پردازی را برای فیلم های شادروان و برف آخر به خانه بردید آیا این جایزه تاثیری در ادامه روند کاری تان گذاشت؟

قطعا همین طور است و با کوشش و پشتکار همیشگی به سیمرغ رسیدم. حالا وقتش است که از جایزه ام دفاع کنم تا به سیمرغ ها وجوایز دیگر برسم.

در حال حاضر چه کاری در دست دارید؟

مشغول طراحی گریم یک فیلم سینمایی اجتماعی هستم که از ابتدای اردیبهشت در تهران فیلمبرداری اش آغاز شده است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 24 خرداد 1402 بروزرسانی: 24 خرداد 1402 گردآورنده: facloob.ir شناسه مطلب: 397

به "ایما صفا به اشکان دژاگه شبیه است ، در انتخاب بازیگران دخالت نمی کنم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایما صفا به اشکان دژاگه شبیه است ، در انتخاب بازیگران دخالت نمی کنم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید