10نکته درباره طرح زوج و فرد تازه تهران
به گزارش کلوب فارسی، خبرآنلاین: قرار است از ابتدای تیر ماه به جای طرح زوج یا فرد، طرح کنترل آلودگی هوا موسوم به طرح کاهش در تهران اجرا گردد.
البته بهتر بود به جای استفاده از لغات نو برای این طرح، از همان لغات قدیمی استفاده می کردند و نام این طرح را می گذاشتند طرح نه زوج نه فرد؛ چرا که اصلی ترین تفاوت طرح نو با طرح قبلی، این است که در طرح زوج یا فرد، خودروهای با پلاک زوج در روزهای زوج و خودروهای با پلاک فرد در روزهای فرد می توانستند در محدوده طرح مذکور تردد نمایند اما الان نه خودروهای زوج می توانند در این محدوده تردد نمایند، نه خودروهای فرد.
چند نکته را درباره طرحی که نامش تغییر نموده و محدودیتش فراگیر شده، به اجمال می توان برشمرد.
نکته اول؛ پیش احتیاج اجرای هر طرح شهری به ویژه اگر با اعمال محدودیت برای شهروندان همراه باشد، احتیاجمند پیش بینی ساز و کارهای مورد نظر و زیرساخت های مورد احتیاج است و اگر این امکانات و ملزومات از قبل فراهم نشده باشد، اجرای آن طرح به علت اعمال محدودیت ناشی از آن، نه تنها به رضایتمندی شهروندان منجر نمی گردد، بلکه به نارضایتی عمومی از عملکرد مدیریت شهری دامن می زند.
نکته دوم؛ سوالی که قبل از شروع اجرای این طرح باید از مجریان آن پرسید، این است که چه تعداد واگن مترو و چند دستگاه اتوبوس به شبکه ریلی و ناوگان اتوبوسرانی تهران اضافه نموده و امکان جا به جایی چند مسافر نو با استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی را فراهم نموده اند که به یک باره می خواهند برای رانندگان و سرنشینان نیمی از خودروهای شهر که در نیمی از روزهای هفته اجازه تردد در محدوده طرح زوج یا فرد را داشتند، محدودیت وضع نموده و آنها را مجبور به استفاده از حمل و نقل عمومی نمایند؟
نکته سوم؛ در حالی قرار است این طرح از اول تیر ماه اجرا گردد که به فاصله کمتر از دو هفته تا شروع آن، ظاهراً از سه میلیون دستگاه خودروی تهران، کمتر از نیم میلیون دستگاه خودرو در سامانه طرح ترافیک موسوم به تهران من ثبت نام نموده اند.
این اتفاق می تواند دو علت داشته باشد: یا اطلاع رسانی مسئولان مربوطه در خصوص طرح ترافیک و به طور تعیین در خصوص سامانه مربوطه، آنقدر ضعیف بوده که اغلب شهروندان از آن خبر ندارند یا عملکرد مسئولان مربوطه به نحوی بوده که مردم به مجریان طرح اعتماد ندارند.
نکته چهارم؛ مسئولان مربوطه که گویی می خواهند به شهروندان صدقه بدهند، از امکان 20 روز تردد رایگان خودروهای پلاک تهران و 15 روز تردد رایگان خودروهای پلاک شهرستان در هر فصل در محدوده طرح سخن گفته اند، در حالی که هر فصل 90 روز دارد و در سایر ایام، شهروندانی که بابت هر 90 روز عوارض و مالیات می پردازند، حق استفاده از خودروهایشان را ندارند و در صورت استفاده، هم از سوی پلیس جریمه می شوند و هم از سوی شهرداری در قالب عوارض، جریمه مضاعف می شوند که البته قانونی بودن آن محل تردید است.
نکته پنجم؛ اینکه مسئولان مربوطه عدد 20 روز تردد در محدوده طرح از 90 روز هر فصل برای خودروهای پلاک تهران را از کجا آورده اند، بماند اما اینکه خودروهای پلاک شهرستان فقط 5 روز کمتر از خودروهای پلاک تهران یعنی 15 روز امکان تردد در این محدوده را دارند، جای تامل و تعجب دارد.
نکته ششم؛ اینکه شهروندان با هزینه گزاف، خودرو خریداری می نمایند و مبالغ هنگفتی هم صرف بیمه خودرو نمایند اما تنها 20 روز در هر فصل و با احتساب 13 روز آدینه یک فصل، مجموعاً 33 روز در هر فصل، امکان تردد در سطح شهر را داشته باشند، اگر اجحاف در حق شهروندان نباشد، بی توجهی به حق آنهاست.
نکته هفتم؛ اینکه ابتکار مسئولان مربوطه چه تاثیری بر مقدار کرایه خودروهای ناوگان اینترنتی بر جای می گذارد و به علت پولی شدن ایامی که این خودروها می توانستند بدون پرداخت پول وارد محدوده طرح شوند، این طرح چقدر به کرایه خودروهایی که در قالب اسنپ و تپسی و سامانه های مشابه فعالیت می نمایند خواهد اضافه کرد، در حالی که نه تنها خبری از افزایش ظرفیت شبکه مترو و ناوگان اتوبوسرانی نیست، بلکه ناوگان تاکسیرانی نیز از ورود خودروهای نو بی بهره است، موضوعی است که مجریان این طرح باید جوابگوی آن باشند.
نکته هشتم؛ اینکه مسئولان مربوطه مکرر تاکید می نمایند این طرح لازم الاجراست و احتیاجمند تایید ثانوی و مجدد هیچ فرد، سازمان و نهاد ذی مدخل دیگری نیست، اتفاقاً آدم را دچار شک و تردید می نماید که احتمالاً تایید فرد، سازمان و نهاد دیگری هم لازم باشد، کمااینکه رئیس پلیس راهور مرکز نیز تاکید نموده است که طرح نو تاییدیه پلیس را ندارد.
نکته نهم؛ آنچه واضح و مبرهن است و البته این وضوح و برهان اگر بر هر کسی پوشیده باشد، برای مجریان طرح کاملاً آشکار است، این است که هیچ طرح ترافیکی در تهران بدون هماهنگی، همراهی و همکاری پلیس امکان پذیر نیست و شاهد مثال آن در دوره گذشته مدیریت شهری، عقیم ماندن طرحی بود که قرار بود در معابر اطراف میدان بهارستان اجرا گردد اما به علت مخالفت پلیس متوقف شد.
نکته دهم؛ در مجموع، طرحی که از آن به عنوان طرح نو یاد می گردد، عکس برگردان طرح زوج و فرد و کاریکاتور طرح کاهش است که قرار بود در دوره سابق مدیریت شهری اجرا گردد، البته بدون آنکه به توسعه حمل و عمومی در آن با عنایت به محدودیت های اعمال شده برای شهروندان توجه شده باشد؛ طرح شتر، گاو، پلنگ ...
شهرام جباری زادگان
کارشناس حمل و نقل شهری
پ
منبع: برترین ها