معرفی سریال بازی تاج و تخت (گیم آو ترونز)

به گزارش کلوب فارسی، از آن جایی که دوست عزیزی، کامنتی گذاشته و پرسیده است کجا هستم و -احتمالاً خدای نکرده- زنده ام هنوز، لازم دیدم سریعاً علایم حیاتی از خود در وبلاگ ساطع کنم و به معرفی سریال بازی تاج و تخت Game of Thrones بپردازم!

معرفی سریال بازی تاج و تخت (گیم آو ترونز)

در سرزمینی افسانه ای و در زمان های دور، لرد ادارد ند استارک (شان بین) بر سرزمین شمال حکم می راند. او با خانواده اش زندگی معمول خود را می گذراند که دوست عزیزش، شاه رابرت (مارک اَدی) با خانواده اش نزد او مهمان می گردد. هدف او این است که دوست مورد اطمینانش را به عنوان مشاور، جایگزین مشاور پیشین کند که به صورت مشکوکی فوت نموده است و برای محکم شدن پایه های دوستی مرکز و سرزمین استارک، دختر ند، سانسا (سوفی ترنر)، را به ازدواج وارث بعدی خود جفری (جک گلیسن) درآورد. ند درباره همه این اتفاقات مشکوک است، اما نمی خواهد دوست عزیزش را میان خطراتی که به او نزدیک ند، رها کند. یکی از آن ها، همسر رابرت، سرسی (لنا هدی) و برادرزنش، جیمی (نیکلای کوستر والدائو) است. آن ها همچنین برادرزن کوتاه قامت دیگر، تایرون (پیتر دینکلیج) در کاخ زندگی می نمایند و بچه ها لرد لنیستر، ارباب مشهور، مکار و ثروتمندترین فرد سرزمین هستند. تازه، حساب کارکنان کاخ هم در حیله و نیرنگ جداست. سرزمین هم زمان از سوی چند خطر تهدید می گردد. تارگرین ها که ادعای همخونی با اژدهاها را دارند، مدعی تاج و تختند و شاهزاده خانم آن ها، دنریس (امیلیا کلارک) با رئیس جنگجویان وحشی و خونریزی ازدواج نموده تا کمک آن ها را برای جنگ داشته باشند. اما خطر دیگر در شمال است، آن جا که دیوار بسیار بلندی از صخره ها دنیای متمدن آن ها را از دیگران جدا نموده. در این سرزمین، فصل ها به روال عادی فرا نمی رسند. درست است که اکنون تابستان است، اما زمستان نزدیک است. زمستانی که با هیچ آتشی گرما به خانه ها نمی آید، خون را منجمد می کند و چندین سال، سرزمین را در تاریکی و ترس فرو می برد، چرا که زمستان، زمان ورود دیگران به سرزمین است و آن ها، مزدوران هستند که با خود مرگ و نفرت می آورند.بنابراین دیوار مرزی باید به وسیله سربازان حفاظت گردد. جان اسنو (کیت هرینگتن)، پسر نامشروع، مهربان و باهوش ند به همین منظور به این سربازان می پیوندد. روزی پسر کوچک ند، اتفاقاً متوجه رازی مگو در خانواده شاه رابرت می گردد. کسی نمی داند که این حادثه، شروع روند فجایعی است که…

فصل ابتدایی این سریال در یازده قسمت به وسیله شبکه HBO تهیه دشده و با استقبال بسیار خوبی روبرو شده، که با توجه به داستان و جزئیات آن ابداً دور از فکر نمی نمود. این سریال از روی جلد اول مجموعه آوازهای یخ و آتش، به قلم جرج آر. آر. مارتین ساخته شده. مارتین نگارش این مجموعه خیالی و شکوهمند را از سال 1991 شروع کرد و در سال 1996، اولین جلد آن را که هم نام با سریال است، چاپ نمود. در ماه جولای سال 2011 پنجمین جلد این مجموعه هم چاپ شده . مارتین گفته دو جلد دیگر این اثر را در دست نوشتن دارد. این مجموعه، تا کنون به بیست زبان چاپ شده و در اختیار علاقمندان آن در دنیا قرار گرفته است. تا قبل از تماشا این سریال، با این مجموعه آشنایی نداشتم، که باعث تأسف است. وقتی سریال آن می تواند این قدر مملو از جزئیات، حوادث و پیچیدگی های شخصیت باشد، حتماً کتاب های مجموعه آثار به یاد ماندنی ای هستند. دیوید بنیاف -که تجربه نوشتن فیلمنامه بادبادک باز، تروی و برادرها در کارنامه اش دیده می گردد- با همکاری دوست تازه کارش، دی. بی. وایس، جلد اول مجموعه را به صورت فیلمنامه درآورده اند.

بازی تاج و تخت، حقیقتاً اثر زیبایی است. تمام فاکتورهایی که یک سریال را می توانند پربیننده نمایند در آن هست. داستان پر کششی که خوب روایت شده، ارائه مفروضات قابل قبول، تعلیق، رازآلودگی، شخصیت های چندگانه و اتفاقات غافل گیر نماینده. تا حالا که این مطلب را می نویسم، این سریال در آی ام دی بی 9.5 ستاره گرفته که از آن اتفاقات نادر است. داستان ها، سئوالات و مصائبی که فصل اول با آن ها به اتمام رسیده، خیل مشتاقان و هواداران سریال را بی صبرانه منتظر شروع فصل دوم سریال گذاشته است. شبکه HBO هم قول داده که فصل دوم این سریال را در بهار سال آینده روی آنتن بفرستد.

بازی های سریال اغلب قانع نماینده است، ولی خیلی درخشان و عالی نیست که البته در آثار فانتزی و حماسی ای چون این، یک نقص محسوب نمی گردد. معروف ترین بازیگر سریال، شان بین است که در نقشش خوب بود، اما نه آن قدرها خارق العاده که بعدها بگوییم بازی اش جزو بازی های برتر دهه بود و فراموش نخواهد شد. از لحاظ بازیگری، پیتر دینکلیج با آن که کوتاه قامت ترین عضو گروه بود، چند سر و گردن از همه بالاتر ایستاده است و بسیار هوشمندانه نقش تایرون را ارائه می دهد.

طراحی صحنه بسیار خوب است، اما جلوه های ویژه کامپیوتری میانه می کند. جایی که نماهای بیرونی کاخ از پنجره قلعه ها تصویر می گردد، در قیاس با فیلم های سینمایی، خیلی تصنعی است، هرچند هم رده کارهایی از این دست در سریال های تلویزیونی قرار می گیرد. تدوین و کارگردانی هم کاملاً مناسب است و از همان سکانس ابتدایی تعقیب و گریز توانسته مژده دهد غافلگیری ها و رازها و دغدغه های زیادی را به بیننده عرضه خواهد نمود.

موسیقی کار، یکی از نقاط قوت سریال است. این اثر حماسی را آهنگساز ایرانی الاصل 37 ساله، رامین جوادی، ساخته که هنرش را در فیلم های مرد آهنی و سریال های فلش فوروارد و فرار از حبس به رخ کشیده بود. اثر او، به خوبی با روند ماجراها همراهی می کند و شور و غم را منتقل می کند. از آن جایی که این سریال ادامه خواهد یافت، امید آن را دارم که برخی شخصیت ها بهتر معرفی شوند و داستان را تغییر دهند، مثلاً کاراکتر تئون (الفی آلن) -جوانی که ند از کودکی سرپرستی اش را بر عهده گرفت- و رنلی (گثین آنتونی) -برادر کوچک شاه رابرت- که موقعیتی دارند که داستان را می توانند تغییر دهند و جنبه های مرموز شخصیتشان کم نیست. کاراکتر دختران ند، سانسا و آریا هم احتیاج به تعریف بهتری دارد. آریا بیش از حد شجاع است و سانسا، مسلماً یکی از بی شعورترین کاراکترهای مؤنثی که تا به حال دیده ام! البته سریال تا الآن هم کم غافلگیری نداشته، مخصوصاً برای کسانی که مثل من کتاب اصلی را نخوانده اند. خود من اصلاً انتظار نداشتم که در قسمت نه سریال با آن ماجرا روبرو شوم.

HBO که مینی سریال میلدرد پیرس را هم روی آنتن فرستاده بود، باید خشنود باشد که این قدر سریال هایش مورد اقبال جوایز اِمی قرار گرفته. بازی تاج و تخت، 13 نامزدی در این جوایز دارد. هرچند جای رامین جوادی خالی است، اما از جمله نامزدی ها می توان به پیتر دینکلیج برای برترین بازیگر مرد نقش مکمل، برترین فیلمنامه، برترین کارگردانی سریال و برترین سریال درام اشاره نمود. HBO صفحه ای را در سایتش برای این سریال اختصاص داده که هرچند سنگین است و لود شدنش کمی طول می کشد، اما هر آن چه را که بخواهید از سریال به شما ارائه خواهد داد.

آن چه ضروری می کند، ذکر این نکته است که در تماشای این سریال، باید محدودیت سنی را شدیداً مدّ نظر قرار داد. برخی صحنه ها، و خشونت باورنکردنی برخی از سکانس ها (که تماشایش اعصابی پولادین می طلبد) به هیچ عنوان به افراد نوجوان یا کم سن و سال و یا حساس، توصیه نمی گردد. اما اگر داستانی کامل از خیانت، دروغ های کثیف، معصومیت، گناه و جنگ را با داستانی مجذوب نماینده در محیطی فانتزی می طلبید، این یک پیشنهاد جدی است: برای همراهی با کسانی که سریال را دیده اند عجله کنید، زمستان نزدیک است!

منبع: یک پزشک
انتشار: 17 آذر 1401 بروزرسانی: 17 آذر 1401 گردآورنده: facloob.ir شناسه مطلب: 313

به "معرفی سریال بازی تاج و تخت (گیم آو ترونز)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی سریال بازی تاج و تخت (گیم آو ترونز)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید