صعود به قله ابرها

به گزارش کلوب فارسی، استان البرز در همسایگی مرکز، یکی از کوهستانی ترین منطقه ها ایران است و ارتفاعاتی دارد که مقصد مناسبی برای کوهنوردی است ودر روزهای مختلف سال می توان برای گذران یک روز پرهیجان به آنجا رفت.

صعود به قله ابرها

خبرنگاران-سعیده مرادی: افرادی که تمایل دارند خودشان را به چالش بکشند، می توانند با صعود به این قله ها حال و هوای متفاوتی را تجربه نمایند.

کوه شاه البرز

بلندترین قله استان البرز است که صعود و فرود به این قله حدودا 34کیلومتر است و تقریبا 16 تا 18 ساعت طول می کشد. برترین فصل صعود به قله شاه البرز تابستان است و پوشش گیاهی متنوعی ازجمله سیب، گردو، گیلاس، گلابی، زرشک کوهی، زالزالک و... دارد و درختانی مانند چنار و بید و گیاهان دارویی و تزیینی مثل ریواس، تره کوهی، کاسنی، آویشن و... در جای جایش دیده می گردد. بعلاوه وجود چندین چشمه در مسیر از دیگر ویژگی های صعود به این قله است.

کوه کرکوه

ازجمله قله های کمتر صعودشده و ناشناخته استان البرز است. طول مسیر صعود به این قله، 10کیلومتر و زمان مورد احتیاج برای رسیدن به آن 5ساعت است. در مسیر این کوه چشمه ای وجود ندارد، اما آبشار معروف سنگان از جاذبه های دیدنی آن است. پوشش گیاهی این کوه متنوع است و تره کوهی، بوته های گون و گل های صحرایی زیبا، والک، کنگر، ریواس، آویشن و قارچ ازجمله گیاهانی است که کوهنوردان به وفور می توانند در این محدوده شاهد باشند.

کوه سی چال

یکی از قلل هرزه کوه است و محدوده ای وسیع و دره هایی متعدد دارد و با توجه به ارتفاع نسبتا بلندش، در بیشتر روزهای سال پوشیده از برف و ذخیره آبی زیاد است، به گونه ای که بیش از 150 چشمه که بیشتر آنها در غرب آن قرار دارند، از آن سرچشمه می گیرند. مراتع این کوه دارای پوشش گیاهی انبوه و متنوعی است و انواع گیاهان دارویی، صنعتی و خوراکی را در آن به وفور می توان یافت. طول مسیر رفتن به قله سی چال 14کیلومتر و برای رفت و برگشت10ساعت زمان احتیاج است.

کوه پورا

از جاذبه های کوه پورا داشتن آبشار نمرک در یال جنوبی در ارتفاع 1930 متری و روستای کندر است که معمولا کوهنوردان صبحانه خود را در کنار آبشار نمرک می خورند. برای صعود به کوه پورا باید زمانی حدود 6ساعت را درنظر گرفت و از یک مسیر 4.5 کیلومتری تردد کرد تا از نقاط امن به قله رسید. کوه پورا از اواخر آذرماه تا اواسط فروردین ماه پوشیده از برف و یخ است، بنابراین برترین زمان برای صعود این قله اکنون تا اواخر آبان ماه است.

کوه کندر

صعود به قله کندر در مسیری صورت می گیرد که زیبایی ها و چشماندازهای طبیعی دارد، اما شیب های جنوبی مشرف به این قله بسیار تند و از دیواره ها و صخره های ریزشی تشکیل شده است. طول مسیر رفت و برگشت به قله کندر، حدود 11کیلومتر و زمان مورد احتیاج برای صعود به آن و برگشت، حدود 9 ساعت و 30 دقیقه است. این قله در زمستان پربرف و کولاک است و به همین علت معمولا کوهنوردان فصل های تابستان و بهار را برای صعود به این قله انتخاب می نمایند.

کوه قبله

دامنه های تند و یخچالی دارد و چای کوهی، آویشن، کاکوتی، پونه، شبدر وحشی، گلپر و گزنه تنها گیاهان موجود در این کوه هستند. با این حال این قله ازجمله مقاصد منتخب کوهنوردان است. طول مسیر برای رسیدن به قله قبله 6کیلومتر و زمان مناسب برای صعود به آن 4ساعت است. مسیر رفت دست به سنگ های زیادی دارد، اما مسیر برگشت شیب های شدید دارد و قسمتی از مسیر هم از یخچال عبور می نماید.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 9 شهریور 1402 بروزرسانی: 9 شهریور 1402 گردآورنده: facloob.ir شناسه مطلب: 428

به "صعود به قله ابرها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صعود به قله ابرها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید