درمان کبد آسیب دیده با نانوذرات لیپیدی

به گزارش کلوب فارسی، نانوذرات لیپیدی (LNP) برای ده ها سال با موفقیت در تحویل دارو استفاده شده است. روش های درمانی تأیید شده به وسیله سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) از آن ها به عنوان وسیله انتقال برای ارائه پیغام رسان RNA (mRNA) استفاده می نماید، که باعث می گردد سلول پروتئین های جدیدی تهیه کند و RNA تداخل کوچک (siRNA) به سلول دستور می دهد بیان پروتئین های خاص را مدیریت کند.

درمان کبد آسیب دیده با نانوذرات لیپیدی

به گزارش ایرنا؛ بزرگ ترین چالش در ایجاد یک درمان RNA پیروز، رهایش هدفمند آن است. اکنون تحقیقات در حال مقابله با محدودیت های فعلی نانوذرات لیپیدی است که بسیاری از بیماری ها را بدون یک روش درمانی مؤثر RNA به جا گذاشته است.

فیبروز کبدی هنگامی اتفاق می افتد که کبد به طور مکرر آسیب دیده و روند بهبودی منجر به تجمع بافت اسکار می گردد و مانع عملکرد کبد سالم گردد. این بیماری مزمن بوده که با ایجاد ماتریس خارج سلولی غنی از کلاژن (ECM) تعیین می گردد. به علت نبود سیستم های رهایش برای هدف قرار دادن فیبروبلاست های فعال کبدی، درمان فیبروز کبدی با استفاده از روش های درمانی RNA چالش برانگیز است. هم ساختار فیبروبلاست جامد و هم فقدان ویژگی یا تمایل به هدف قرار دادن این فیبروبلاست ها باعث شده است که نانوذرات لیپیدی فعلی از ورود به فیبروبلاست های فعال شده مقیم کبد باز بمانند و بنابراین قادر به ارائه درمان RNA نیستند.

برای مقابله با این مساله و یاری به ارائه معالجه برای میلیون ها نفر از افرادی که از این بیماری مزمن رنج می برند، محققان یک روش تازه برای سنتز نانوذرات لیپیدی دارای لیگاند ارائه کردند که با یاری آن، انتخاب گری آن ها افزایش یافته و برای هدف قرار دادن فیبروبلاست های کبد مناسب هستند.

یافته های محققان نشان می دهد که چگونه یک لیگاند مولکول کوچک در سنتز لیپید های یونیزه شده، یک مؤلفه اصلی نانوذرات لیپیدی، ترکیب شده و تمایل به هدف قرار دادن فیبروبلاست های فعال شده کبدی را افزایش می دهد که مسئول ساخت کلاژن در کبد هستند.

ساخت کلاژن با افزایش بیان پروتئین شوک حرارتی 47 (HSP 47)، پروتئینی که باعث ایجاد بیوژنز کلاژن می گردد، همراه است. بیان بیش از حد HSP 47 و افزایش بیوژنز کلاژن در نهایت به فیبروز منجر می گردد.

پس از ورود نانوذرات لیپیدی به سلول هدف، siRNA آزاد می گردد، که بیان HSP 47 را خاموش می نماید، فراوری کلاژن را مهار نموده و فیبروز را متوقف می نماید. این درمان که در موش ها پیروز بوده یک روش درمانی امیدوارکننده برای فیبروز کبدی در انسان است.

منبع: فرارو
انتشار: 10 بهمن 1401 بروزرسانی: 10 بهمن 1401 گردآورنده: facloob.ir شناسه مطلب: 343

به "درمان کبد آسیب دیده با نانوذرات لیپیدی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درمان کبد آسیب دیده با نانوذرات لیپیدی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید