تاثیر شهرهای جهانی گردشگری خوراک در توسعه منوی رستورانها و توجه بیشتر به این حوزه

به گزارش کلوب فارسی، ایلنا/ این خبر پیرامون تاثیر شهرهای جهانی گردشگری خوراک در توسعه منوی رستورانها و توجه بیشتر به این حوزه برای شما نگارش شد.

تاثیر شهرهای جهانی گردشگری خوراک در توسعه منوی رستورانها و توجه بیشتر به این حوزه

گردشگری خوراک یا گردشگری غذایی را میتوان به عنوان یک پدیده اجتماعی معرفی کرد که به طور معمول با یک بازدید کلی از مراحل و نحوه تهیه غذا همراه است. این بازدید شامل آشنایی با انواع خوراکی و نوشیدنی، آنالیز میکروبیولوژی مواد خوراکی، بازدید از مزارع کاشت و پرورش مواد گیاهی و گوشتی و نحوه عرضه آن به بازار نیز می گردد. حتی برای بسیاری از ما رخ داده است که برای چشیدن طعم یک غذا یا نوشیدنی خاص از شهری به شهر دیگر سفر نموده باشیم حتی از نقطه ای از شهر خودمان به نقطه دیگر رفته باشیم تا بتوانیم در کافه، رستوران یا حتی مغازه کوچک طعمی خاص و نو را تجربه کنیم.

با این وجود همچنان به گفته فعالان حوزه گردشگری یکی از دغدغه های مهم گردشگران منوهای رستورانهاست، چرا که در بیشتر رستوران ها با منوهای تکراری روبرو می شویم و جز چند شهر محدود که غذاهای محلی را در رستوران ها سرو می نمایند، در سایر شهرها حتی تهران با منوهای تکراری در رستوران ها و هتل ها روبرو هستیم.

در این میان معاونت گردشگری درصدد راه اندازی میزهای مختلف از جمله میز گردشگری خوراک برآمده است. شاید بتوان یکی از دستاوردهای این میز را کوشش برای تغییر منوهای رستوران ها مطرح کرد. مصطفی فاطمی (مدیر کل گردشگری داخلی) گفت: با اصناف از رستوران داران و کافه داران گرفته تا چلوکبابی ها تعامل خوبی داریم و میتوان گفت در این دوره نزدیکترین تعاملات را با اصناف حوزه گردشگری به خصوص حوزه خوراک برقرار نموده ایم. در میز خوراک های ایرانی سعی بر توسعه منوهای غذاهای رستوران هاست. تعدادی از شهرها در این حوزه جلوتر هستند. بوشهر، کرمانشاه، هرمزگان، لرستان و رشت در این حوزه جلوتر از سایر شهرهای کشور هستند و خیلی خوب هم توانسته اند منوهای متنوعی از غذاهای بومی و محلی خود را ارائه دهند.

فاطمی بعلاوه در مورد تاثیر شهرهای جهانی گردشگری خوراک در توسعه منوهای رستوران ها و توجه بیشتر به این حوزه گفت: دو شهر جهانی در حوزه خوراک داریم که از آن جمله میتوان به رشت و کرمانشاه اشاره نمود. رشت خیلی خوب در این حوزه ورود پیدا نموده حتی شهرداری رشت نیز همکاری های بسیار خوبی در این حوزه دارد و کرمانشاه نیز به تازگی طرح هایی برای توسعه منوهای رستوران های خود ارائه داده است. تقریباً میتوان گفت رشت در این حوزه پیشرو است و تنوع خوراک های بومی آن نیز در رستوران ها قابل ارائه است.

مدیر کل گردشگری داخلی در پاسخ به این سوال که منوهای رستوران های کلانشهرها مانند تهران و اصفهان و غیره چه تغییراتی داشته، گفت: در منوهای رستوران های کلانشهرها به خصوص تهران ظرف های بسیار زیادی را شاهد هستیم تنوع منوهای رستوران های تهران با وجود تعدد زیاد رستوران ها در تهران صرفاً به انواع کباب ها محدود شد اما سعی داریم با ارائه طرح کوزین ایرانی تنوع غذاهای ایرانی را به جهانیان بشناسانیم و این تنوع را به منوهای رستوران ها نیز بیاوریم.

او بعلاوه از معرفی تیم ملی آشپزی ایران در آینده نزدیک اطلاع داد و گفت: با وجود آنکه غذاهای ایرانی مورد علاقه همگان هستند اما ما تیم ملی آشپزی نداشتیم از این رو بر آن شدیم تا این تیم را تشکیل دهیم. در حال حاضر مسئول تیم های ملی آشپزی انتخاب شده اند، سرمربی نیز انتخاب شده است و شاخص های هر سرآشپز را احصا نموده ایم و در حال شناسایی اعضای تیم ملی آشپزی ایران هستیم.

فاطمی یادآور شد: بیشتر کشورهای جهان دارای تیم ملی آشپزی هستند و از این طریق غذاها و سبک آشپزی خود را به جهانیان معرفی می نمایند. داشتن تیم ملی در حوزه آشپزی یک کار اصولی برای معرفی غذاها و سبک آشپزی یک کشور است. از این رو بر آن شدیم تا علاوه بر تشکیل تیم ملی آشپزی در حوزه خوراک های ملل نیز ورود کنیم و حتی اطلس خوراک های ایرانی نیز در دست تهیه است و نقشه راه گردشگری خوراک نیز بزودی در دسترس عموم قرار خواهد گرفت.

مدیر کل گردشگری داخلی تاکید نمود: شناسایی رستوران هایی که حقیقتاً غذای ملل را ارائه می دهند یکی دیگر از فعالیت هایی است که در میز گردشگری خوراک ملل در نظر گرفته ایم. حدود 300 رستوران در کشور شناسایی شده اند که به عنوان رستوران ملل فعالیت می نمایند اما نکته حائز اهمیت آن است که همه این رستوران ها غذای ملل مختلف را ارائه نمی نمایند. از این رو درصدد ساماندهی یک وبسایت برآمدیم تا سطح بندی رستوران ها را انجام دهد. به زودی این وبسایت در دسترس عموم قرار خواهد گرفت. تمام قابلیت های رستوران ها در این وبسایت آورده شده و عموم جامعه می توانند از آن آگاه شوند. حتی در حال حاضر بسیاری از رستوران ها خود اظهاری را در این وبسایت ارائه می دهند.

فاطمی بعلاوه به برگزاری رویدادها در حوزه خوراک اشاره نمود و گفت: طی سال گذشته حداقل 100 رویداد با موضوع خوراک برگزار گردیده است. حتی علاوه بر رویدادهای داخلی و ملی رویدادهای خارجی نیز داشتیم که برگزاری رویداد آشپزی ایران و ارمنستان که دو ماه پیش برگزار گردید، از آن جمله است.

منبع: همگردی
انتشار: 12 مهر 1402 بروزرسانی: 12 مهر 1402 گردآورنده: facloob.ir شناسه مطلب: 437

به "تاثیر شهرهای جهانی گردشگری خوراک در توسعه منوی رستورانها و توجه بیشتر به این حوزه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاثیر شهرهای جهانی گردشگری خوراک در توسعه منوی رستورانها و توجه بیشتر به این حوزه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید